|
|
|
|---|---|
|
Har varit på lite semester i Europa. Hade kört med bilen varje dag två veckor i sträck. Ställer av den i Chamonix i tre dagar och använder inte bilen. Dittills hade den gått som en klocka och absolut inga tecken fanns. Startar bilen dag 3 då vi ska åka. Märker att hon är seg på startmotorn. Tänkte att det kanske är naturligt eftersom hon stått länge. Men efter 1 km så dör hela systemet. Iskalla kårar!!! Kul att vara 200 mil hemifrån med havererad bil! Tittade på kolen (som är nya för 500 mil sen) men de var okej utstick på. Kollar även remmarna. Köper i alla fall ett nytt batteri. Kör 30 mil precis in i Tyskland så tar även det batteriet slut. Så då förstår man ju att det är generatorn! Köper en batteriladdare och så har det fortgått! Vi har alltså kommit max 50 mil per dag med denna metod. Hade även planer på att lämna in på en verkstatt men den extrema värmen o semestertider gjorde det till ett mindre lockande alternativ! Vad jag undrar är om generatorn kan tacka för sig om man kör hårt i värme? Kan man pajja generatorn på nåt annat sätt? Eller är det bara naturligt slitage? I övrigt så gick bilen alldeles utmärkt i 35-40 grader, dock bara 50 mil per dag =( mvh | |
|
Det kan hända att diodbryggan gett upp, hände på min nu under sommaren. Men jag märkte det bara gradvis efter att ett byte av kolstift inte hjälpte (dom gamla var ordentligt slitna). Nu är jag 1100 kr fattigare men har en generator i nyskick. Min generator hade varit med i 21000 mil och 14 år, ungefär som din kanske? BMW 325iX Registry Länk |
|
|
Ett tecken på att det kan vara diodbryggan är att generatorn är J*VLIGT varm. Jämför med en fungerande generator ska du se.. |
|
|
Jag hade ett liknande problem på min. Lämnade den till en kompis på en elverkstad. Han kollade upp den och sa att släpringarna som kolen går emot i generatorn var så slitna att kolen inte får riktig kontakt med dom.Att byta dom är ett riktigt pillergöra så han rekommenderade att jag köpte en på skroten istället. Gjorde det och sen har det funkat, men kolla den generatorn så inte släpringarna är slut på den också för det är ett vanligt fel enligt kompisen. peter |
|
|
Om det finns en jordkabel mellan generatorn och motorblocket kan det vara värt att kolla att den inte oxiderat eller lossnat. Gummibussningarna som generatorn sitter i jordar dåligt... Starta bilen och mät spänningen mellan generatorns chassie och utgående kabel. Skall ligga över 13V. Mät sedan batterispänningen. Om dom inte är ungefär lika kan du testa att jorda generatorn bättre. Är dom ungefär lika och under 12V så är det fel på generatorn enligt ovanstående inlägg. Jordkabelfelet är lurigt för laddningslampan lyser inte så rätt som det är står man där med tomt batteri. Mvh LEF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.