AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.401

Era åsikter om turbo

Sida 2 av 8
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Haglund-> Anledningen till att man tillverkar små motorer med turbo som presterar lika mycket som de större är pengar. I vissa länder skattar man efter motorstorlek och inte i vikt som hos oss. Så en 1,8 liters motor kan vara billigare än en 2.0.. osv osv.

Nu är jag ingen turboexpert här och kan utala mig, men vad jag har förståt så är det oftast skit bakom spakarna när det gäller turbo körning. Jag har provat några vändor med en t5r och kommit fram till att det är fan så svårt att få en jämn och hård acceleration. Man måste verkligen våga hålla foten kvar på gasen medans man växlar för annars så frustar bilen och man får bygga upp trycket igen.

Har även kört några Audi 200 och de har en helt annan karaktär. De drar jämt och stilla från starten i princip.. vilket är väldigt trevligt.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
En annan överraskning med min 9-3 Aero -00 var när jag körde med 3 personer i bilen och ett ton släpvagn efter! Turbon börjar ladda redan vid 1600-1700 rpm och vid 2000-2100 rpm har man halva maxtrycket.
När man inte är van vid det så känns det konstigt att kunna ta alla backar utom dom långa och branta och till och med kunna accelerera (på slät väg) på 5:an i runt 2000 rpm och med ett ton hängande där bak.
Växlar man sedan ner till 4:an vid omkörningar i runt 80-90 så är det nästan som om man inte har ett ton efter bilen!
Klart imponerande!

Per L

Någon som minns formel 1 på 80-talet?
Turbo var tillåtet och det slutade med att de blev för snabba!
Tillslut förbjöds det!

WAG:s 1,8t är ju i grunden en lättryckturbo, därav en snabbare spoolupptid än tex Volvos T5:a på 250Hk.

Kan man inte köra turbo eller irriterar sig för mycket på slö spoolupp på låga varv så är det inte motortypen gör er!

Vet bara att min bil går snålare än tex polarens 328 som är både mindre och har mindre effekt!
Kan det bero på tuRbon??

Att turbo är framtidens melodi skrev jag för att det blir bara vanligare och vanligare i vanliga personbilar!!
För 20år sedan var det ju i princip bara Saab (senare även Volvo) som byggde VANLIGA personbilar med turbo.
Annars var det ju då bara sportbilar som Porsche eller BMW:s homologiseringsbil 2002tii som hade det! (med stora kvalitetsbekymmer!)
för kanske 10år sedan började allt fler biltillverkare att använda sig av turbo, idag har ju nästan alla en turbomotor på programmet.
Att det sedan skulle vara lättare att få ut effekt med turbo än gemom vassare kammar, högre komp och bättre flödande toppar tror jag definitivt inte!
Det är inte så lätt att få en turbomotor att lira perfekt med tanke på alla spelregler en biltillverkare har att rätta sig efter!
Bara en extra parameter (laddtrycket!) att ta hänsyn till.
Ja ja, att få en M.bög att gilla turbo är väl lika lätt som att få jude att gilla en arab.....
M.V.H.
von_lowenadler
Turbo framtidens melodi?

Ja ja, låt lekmännen tro det, men jag vet ett bilmärke som jämt och ständigt beröms för sina turbofria motorer... Det börjar på B!

:)
Ja, de var ju även "ett antal" är efter alla andra med fyrventilsteknik också....
Men håller annars med dig, De bygger mycket fina motorer!
Bara det att de drar lite mycket, kanske inte med tanke på volymen utan med tanke på effekten.....
M.V.H.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Oavsett om turboaggregatet sitter i en Alpina B10 BiTurbo (som av många bedöms som världens bästa turboinstallation) eller min gamla 745iA Highline... så är jag negativ. Det låter kanske sjukt att jag, som i stort sett bara kört turbobilar, säger det. Men turbo är trist, tristare än mäktiga 12'or, grymma 8'0r och ylande 6'or... tristare än sugdieslar från Citroën (har en... ;).

Jag gillade det förut... men... nej, ingen bil tjänar på turbokaraktären. Kraften kommer alltid en sekund för sent, alltid när man minst behöver den... E23:an är... hmmm... INTRESSANT! BMW's lät nyckfulla automatlåda tillsammans med turbomotorn... ingen omkörning är den andra lik. När man som bäst ligger och utnyttjar vridet med god fart så smyger automaten i 3:an, man hinenr se varvräknarnålen hoppa upp till 4000 rpm och BANG så tror man fan att man ska lyfta från vägen... är asfalten våt... ja, då vågar man knappt köra om, från 200 till 380 nm innan man hinner tänka "alla händer på ratten" är inte alltid roligt.

Men jag älskar henne ändå... om hon bara haft en S38... och manuell låda. Eller kanske en Cheva 454:a?? ;) ;) ;)

Förlåt älskling... jag ska skärpa mig!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Andreas Plars,

Påstår du att en Turbobil skulle dra mindre än en sugmotor?
Möjligen om man kör som en kärring.

Har i år kört till och från Ringen med tre olika bilar:
M3, effekt ca 370-380 hk
A4 1.8Tq, effekt ca 200 hk
A6 2.7Tq, effekt ca 250 hk.

Av dessa drog M3:an klart minst trots att den kördes mkt snabbare, sedan kom A4:an som drog klart mer och sist kom A6:an som formligen sörplade i sig bensin vilket syns tydligt på senaste bensinkortsnotan. :( Med M3:an var jag flera ggr över 300 km/h på mätaren, A4:an som mest 245 km/h och A6:an aldrig över 230 km/h.

I 200 drog M3:an 15 l/100 km, A4:an 17 l/100 km och A6;an 22 l/100 km.

Så den bilen med störst motor och mest effekt men ingen turbo drog minst vilket visar att det inte ligger mkt i att turbobilar skulle dra mindre.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Just ja, M3:an kördes dessutom på R-däck vilket ökar bränsleförbrukningen.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Andreas Plars:
Om man tittar på vilka huvudsakligen det är som kammar hem motorpriser så är det sällan turbobyggande sådana (förutom diesel).
I år var årets motor en Wankelmotor utan turbo (den som sitter i Mazda RX-8).
I övrigt kunde man se en trend. Vad gällde små motorer vann Honda det mesta. De har inte en enda turbomotor i sitt program. Vad gällde större motorer så var det BMW. Samma sak där - ingen turbo.
Var är alla priser till turbomotorerna då? Finns det kanske en anledning till att de inte får några priser?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Är det bara turbolaggen som är det dåliga med turbo jämfört med sugmotor?

Finns det turboinstallationer som har samma eller bättre gasrespons som ex. en M3 E46 (med sportknapp intryckt)??
Om ja vad finns i dessa turbomotorer som möjliggör detta ?

///mip
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
mip:
Visst finns det. Responsmatade turboinstallationer typ WRC. Detta sliter dock en del på turbon med turbobyte var 200 mil ungefär. Inte så ekonomiskt skulle man kunna säga.

mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Hörde att tex Porsche 996 Turbo har snabbare gasrespons än M3 E46. Svårt att tro att den turbon skulle rasa efter 200 mil...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
mip:
Det hade varit kul om den hade det, men det tror jag inte ett spår på personligen. Gasrespons kanske, men från ingen gas till fullgas är det omöjligt.

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
quixotic2-> HA HA HA.. jag håller på att garva av mig läppen. Känner precis igen det uppförandet på min lilla 6:a.

När man petar i farthållaren för att den ska resuma.. så vete fan när han växlar ner bara för att öka 5 kmh för att sedan cäxla upp igen.. SUCK..
Kan föreställa mig med dom krafterna som du talar om ;)
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Bader: :) :) Hehe... man undrar ju om den gamla styrelektroniken fått en stroke, som den beter sig!

MIP: Kompressor, det är den enda vettiga varianten av överladdning. Men jag betackar mig för den också... turbons enda fördel är det monumentala vrid man uppnår även med ganska beskedliga motorvolymer. Samt att det är billigt att hänga på en turbo, när man vill ha "prestanda" i en familjebil (läs: när man inte har råd att utveckla en riktig motor till sina prestigevagnar).

Det gamla argumentet med "kraft för ingenting" som skulle ge lägre bensinförbrukning och svammel, svammel... det ger jag inte mycket för. Utvecklingen av de icke överladdade motorerna har gått betydligt snabbare framåt än utvecklingen av turboinstallationer. Det beror säkert på att de allra flesta biltillverkare vet att turbo är något som snart kommer att vara passé, i allt utom nischmodeller. Tänkt på alla drivmedelsbesparande tekniker som BMW använder idag, och som kommer att introduceras i framtiden, allt för icke överladdade motorer. Vad har ex. SAAB introducerat för tekniska innovationer för sina turbomotorer de senaste 10 åren? Inte ett dyft... tror jag.

Att Porsche fortfarande bygger turbobilar tycker jag är bedrövligt... men det tror jag egentligen att de själva också tycker.

Rätt melodi = högteknologiska sugmotorer från ex. Honda, BMW och Mazda (vilka jag tycker leder motorutvecklingeen idag, undantaget Ferrari & Co).
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
mip,

996 Turbo har verkligen inte samma gasrespons som en M3 vare sig sportknappen är intryckt eller inte. Däremot är den rätt bra för att vara en Turbo-motor.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Mip,

> Är det bara turbolaggen som är det dåliga med turbo jämfört med sugmotor?

Nja, kraften är inte proportionell mot gaspådraget också och är rätt svårdoserad, dvs halv gas är inte hälften så mkt kraft som full gas.

Haglund>> TEX så har Saab 2,3t utsetts till "top 10 engine of the world" två gånger!

quixotic2>> Vad är billigast: att öka volymen/2/4 extra cyl, eller att bygga en motor från grunden för turboladdning??
Det är inte bara "att hänga" på en turbo" -Jag lovar!
Det avanserade i dagens motorer (turbosarna) är ju den avanserade elektroniken!

Det som ger en lägre förbrukning är ju bla en lägre inre friktion tack vare mindre cyl-volym.
Man åker mao inte runt med massa överflödig kapacitet när den inte behövs!

Att en turbo har klart högre verkningsgrad än kompressor med motsvarande kapacitet är det väl ingen som tvivlar på va?

Sedan att vankelmotorn vunnit priser beror nog snarast på att de fått någått så vansinnigt att fungera tillfredställande.
Med en HÖG förbrukning och med reservdelspriser med STOR prislapp...

Alltid kul att "slåss" lite! :)
M.V.H.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Herr Plars,

> Det som ger en lägre förbrukning är ju bla en lägre inre friktion tack vare mindre cyl-volym.
> Man åker mao inte runt med massa överflödig kapacitet när den inte behövs!

Kan du då förklara varför en turbobil med mindre antal cylindrar och mindre cylindervolym samt betydligt mindre effekt drar mer bensin? ;)
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Andreas: Jag vill påstå att det är precis det man gör, dvs. åker runt med överflödig effekt när man inte behöver den. För du har väl ingen knapp i kupén där du slår av och på din turbo? Nej, jag misstänkte det.

Visst vet jag att man inte bara "hänger på" en turbo, det ska kompsänkas, bytas ventiler, etc. etc. men allt det där är baggisar för vilken billtillverkare som helst. Vad skulle du göra om du snabbt ville få fram en toppmodell med prestanda, men saknade allt vad moderna 6 och 8 cyl motorer heter? Jo, hänga på en turbo.. en 5 minutersmatch jämfört med att konstruera en ny modern 6 eller 8 cyl motor.

Jag tycker bara det är att kika på hur många av dagens offensiva tillverkare som har lite resurser att spela med, som bygger volymmodeller med turbo.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.