|
|
|
|---|---|
Lars Mellstrand |
Min bränslemätare och räckvidd står på 0 trots full tank, detta kom plötsligt efter att expantionskärlet sprack på semestern. Sitter det någon givare någon stans eller är det bara BMW diagnos som gäller? LM |
|
Tips är att kolla i ETK.... du kanske kan hitta ngt av värde där.... "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man får väl anta att givaren i tanken hängt upp sig, eller så är avbrott på kablaget till den. ///MVH Hasso Länk |
BMW Kung |
Jag har ett annat liknade problem. Min mätare stämmer, men vid ca 50l varnar den för att bränslet inte räcker så långt till. vid 40l Plingar de att jag måste tanka, fast mätaren stämmer. vad är de?? |
| Tror det var i senatse nummret av ViBilägare som det var en artikel om en kille vars X5 hade fått fel på bränslemätaren. Enligt artikeln hade statoils bensin förstört silverbeläggningen på mätaren som då slutat fungera. Statoil skyllde på konstruktionsfel hos BMW och BMW skyllde på statoil. Enligt artikeln fanns det flera som drabbats av samma sak. Någon som har tillgång till artikeln? | |
BMW Kung |
Skulle gärna vilja läsa artikeln. Mvh Christer |
|
Det var jag som hade fel. Artikeln är i nummer 20/05 av Teknikens Värld och här följer det som stod skrivet, har valt att ta bort namnen; "För några veckor sedan stannade xxxx BMW X5 en bit utanför Gävle. xxxx blev bogserad till en närbelägen bensinstation. Tankmätaren visade visserligen att det var 1/4-del kvar i tanken, men xxxx tänkte att den kanske visade fel. Och visst var det så. Efter att ha tankat fullt gick bilen igång utan problem. Men bensinmätaren rörde sig inte uppåt efter tankningen. I stället låg den i botten. När xxxx kom till BMW-verkstaden i Stockholm med mätarfelet fanns det ingen tvekan om diagnosen. - Tankar du på Statoil? Flera kunder har fått fel på mätaren efter att ha tankat på Statoil, berättade verkmästaren. Det lät besynnerligt i xxxx öron så han tog in bilen till BMW i Malmö som sade samma sak. Felet berodde på att mätaren hade tagit skada av Statoils bensin. Problemet är att indikatorn som sitter i tanken är pläterad med silver. Eftersom silver reagerar med vissa svavelföreningar finns det alltid en risk att det bildas en beläggning på indikatorn som hindrar den från att ge rätt signal. När vi tar upp BMW-verkstädernas beskyllningar med yyyy, vd på SPI, Svenska Petroleuminstitutet, slår han ifrån sig. - Jag häpnar när jag hör att man har valt silver som plätering. Det är ju väl känt att silver och svavel inte går ihop. Det här är ett solklart tillverkar fel hos BMW och några andra tillverkare som har samma typ av indikator, säger yyyy. Men om silver och svavel alltid reagerar varför drabbas inte fler bilar? - Det finns svavel i alla petroleumprodukter. Men vissa laster av bensin har andra halter av svavel än andra. Det är helt normalt och inget produktfel, menar yyyy. Att som BMW ensidigt skylla på Statoil verkar inte logiskt. Bensin tas in olika laster och förvaras i depåer. Man byter bensin mellan bolagen. Den last bensin som xxxx har tankat på Statoil kan alltså ha importerats av Shell, och vice versa. Trots bensinbolagens inställning till problemet säger BMW blankt nej till att stå för reparationen. - Felet har orsakats av fel på bränslet. Det här är därför något kunden får betala, säger zzzz, informationschef på BMW. Reparationen kommer kosta cirka 4500 kronor. Vilket gör xxxx tvärförbannad. - Ska man inte kunna tanka sin BMW utan att riskera reparationer för flera tusen kronor? Nu väljer xxxx att tanka Shell V-power, på rekommendation av BMW-verkstaden i Malmö. Kanske är det lösningen. V-power tillverkas nämligen på ett raffinaderi i Göteborg. - Vi gör regelbundet tester för att se att bensinen inte reagerar på silver. Det är något som går utanför normerna. Testerna gäller även 95 oktan. Men det är bara V-power som distribueras separat ut till bensinstationerna de andra sorterna kan bytas mellan bensinbolagen, säger qqqq på Shell. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Märklig inställning av BMW, när deras motorer havererade pga den höga svavelhalten i bensinen i tex England så böt dom en herrans massa motorer, och det var ju inte heller fel på motorns konstruktion eftersom dom funkade i länder med bra bensin. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.