AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.439

OK med automat-körkort för att köra med SMG?

Sida 1 av 2
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Frugan håller på att ta körkort och då det går lite trögt funderar hon på att ta automat-kort. Vet någon ifall det är möjligt att köra med SMG-låda med automat-kort? Exakt hur definieras egentligen "automatlåda" i det här fallet?
cane
Har hört att SMG räknas som manuell, alltså inte OK med automatkort. MEN... på mitt reg bevis, SMG M3 1998 står det att det är en automat.... så ring och fråga tror jag är bästa svaret.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Va!!! kan man ta speciellet körkort bara för automatbilar???.
(På min Fars körkort stog det att han inte fick framföra fordon med mindre att de hade 3 hjul, han hade en stelopererad höft och fick skriva till Kungen för att få körkort.)
Står det automat i regbeviset så är det en automat heller hur nått annat kan väl inte gälla då???
Kan man ta körkort bara för manuell låda osså??:))

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Manuell bil har kopplingspedal, den som inte har det räknas som automat. En gammal tumregel som visst ska stämma bra hos SBP, Jesperado vet säkerligen mer :)

Tittar man på lastbilarnas manuella växellådor med datorstyrd växlingsrobot är Scanias Opticruise en manuell, då den har kopplingspedalen kvar för rangering, medans Volvos Geartronic är en automat, då den saknar den pedalen. Detta trots att det handlar om vanliga manuella lådor med växlingsautomatik.

Sex på alla fyra, roligast så!
Shady
har en kusin som när han var runt 15 krockade med sin moppe (rejäl smäll hjälmen sprack i mitten) resultatet av det var att han fick en mindre hjärnskada...man märker ingenting på han när man pratar med han

men det är tydligen något med kordinationen för nu när han har fått sitt lämp så finns det som villkor att när han får körkort så får han bara köra bilar med automatlåda

vet inte om det är så ni menar, vad jag vet finns det inget enkomt körkort för automat bilar men han har det i alla fall inskrivet som villkor att han bara får köra bilar med automat
li
1.959
liste
535i -89
Jodå, det går att ta körkort som gäller endast automat på varenda trafikskola i Sverige.
... men det är väldigt ovanligt med folk som tar automatkörkort idag, och statistiskt sett är de flesta som dock gör detta kvinnor i övre medelåldern.T ex. maken har gått bort och hon har ingen som kör längre.

MVH,
E38B12
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Med automat som villkor i körkortet får man endast köra bilar registrerade som automatväxlade, det är alltså bara att titta i registreingsbeviset.

Det finns ju vissa tveksamma fall när en bil är automat eller manuell, oftast har tillverkaren angett om lådan är att räkna som manuell eller automatisk. Vid import går man på det gamla registreringsbeviset.

Regeln med kopplingspedalen fungerar inte riktigt, inte undantagslöst i alla fall, Saab med Sensotronic är ju ett exempel på en manuellt växlad bil utan kopplingspedal!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Hasso: vänd på ditt körkort ( om du nu har nåt...) och läs!!! iaf om man som jag har det gamla stora fina kortet.... (mera om villkor för körkort: har man glasögon på bilen är glasögon/linser ett krav....)
Hasso:
Lyssna nu på ungtuppen GM!

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Ok! Perfekt i så fall! Då skall det väl gå att köpa SMG så länge det står på reg. beviset! Inte mkt att fundera på i så fall! personligen tycker jag att hon är rätt bra på att växla, men tydligen är körskolan av en annan åsikt. De verkar ha rätt konsiga synpunkter på hur man skall köra bil. Själv är jag privatist.
Micke: Jag har hört att det var häst och vagn som gällde i Kumla i Hassos ungdom......*hehehe*

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
GM:
Hahahahahaha.
Men vad jag vet så var hästarna nerplockade i miniatyrer och stoppade i någon Amerikansk vagn. :-)))

Guruterror......:-)

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Griseknoen: Det verkar vara en konstig körskola som rekommernderar en elev att ta ett körkort med villkor som kraftigt begränsar vilka bilar man får köra för att hon då ev. är dålig på att växla. Att växla är väl en av dom saker en körskola ska lära ut?

Jag tycker hon ska höra med fler körskolor vad dom tycker, jag skulle inte rekommendera någon med två fungerande ben att ta körkort med villkoret automatlåda...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har faktiskt en bekant (tjej) som tog korkortet med automat som villkor. Vagar inte papeka detta for henne aven om jag tycker det ar fullkomligt idiotiskt att inte lagga ner lite mera tid pa korskolan om det gar lite trogt.

Jag ar for ovrigt i det stora landet i vaster just nu (NY narmare bestamt) och har inte sett enda enda bil med manuell lada pa de 3 veckor jag varit har!!

Kommer hem mandag och letar bil igen...

See ya! :))

Ps.
Klockan ar bara kvart over tio, sa det ar nog dags for en budweiser till. Det ar baseball pa burken ocksa... :)

Mvh
Anders S.

cane
Um? Det är väl allmänt känt att det finns automat körkort, tas väl oftast om man har nån skada etc. tex har min svärmor det efter att hon förlorade tummen efter att hon kört en åkgräsklippare ned i ett dike, välta över henne (ja, kvinnor kan inte köra, skojar bara...), hon tog emot den med sin före detta högra tumme...
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Kan jag få ett körkort för "Rattväxlat elfordon" ? :-))))))

"Två ton annars får det vara för min del"
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Håller med Jeppe - Griseknoen ta en helg med din hustru och träna bara växling. Nu vet vi ju inte vad det är för svårigheter hon har men ett annat sätt är att låta henne köra själv på en parkering en hel dag. Växla, växla, växla....... Det är det enda sättet. Sen byt trafikskola omedelbart. De har just erkänt att det inte klarar av att lära en elev att växla.

När min bättre hälft skulle ta mc kort, och var jättenervös kvällen innan, skickade jag ut henne ensam på bågen och hon fick köra några timmar. Det var inom området. Fram och tillbaka - gång efter gång. Det hon sade var att det hjälpte henne mycket med självförtroendet.

Mvh

/NP
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Instämmer med NP Byt trafikskola! Själv försökte jag lära sambon köra manuell med min gamla f*rd. Tyvär var kopplingen av typen som sparkar tebax! nu måste vi ta tag i det där och jag är helt inställd på att låna en bil med manuell låda för övningskörningen.
Klart hon ska kunna köra alla bilar. annars är hon ju kass som fyllechaffis;-), plus att jag kanske vill ha en manuell nån dag igen, fast jag inte vet varför det skulle vara. Hon råkar vara Amerikanska och hon hävdar bestämt att de har en ganska stor del manuella, tvärt emot vad vi oftast tror. Sen är det klart att i en stad som NY så vill nog de flesta ha automat, det eller ett vänsterben som Arnold S.
Hon har haft körkort i 12år, men av byråkratiska skäl så gäller hennes amerikanska körkort bara i ett år i sverige, ett körkort från grekland eller portugal kan man däremot byta ut mot ett svenskt... tack för det vägverket!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Angående SMG så står det väl manuell i regbeviset och därmed klassas den som "manuell"? Fast är säkert en gråzon som gör att det går att överklaga?
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Så länge man inte har fysiska problem som typ handikapp eller
liknande så är det ganska värdelöst att ta ett s k automatkörkort.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.