|
|
|
|---|---|
|
På min 525 E34 av 1990 års modell (1991 i Sverige eftersom den har M50-motorn) har ratten börjat skaka ganska häftigt i ett smalt fartområde mellan c:a 95 och 105 km/tim, samti mindre utsträckning kring 140 km/tim. Det verkar inte ha någon betydelse om jag kommer in i detta fartområde genom acceleration eller inbromsning. Framhjulen är balanserade nyligen- till och med två gånger för säkerhets skull. Har just varit på Bilprovningen, som på min fråga säger att alla leder och busningar i framvagnen som har med styrningen att göra är OK. Jag har dessutom i våras låtit kontrollera och justera hjulvinklarna. Har någon råkat ut för samma problem? Hur kommer man till rätta med det? Tacksam för synpunkter och råd. ChristerG525 | |
Shady |
jag har exakt samma problem på min trodde den först hade med att däcken var blanknötta men nu när jag har bytt så har jag samma problem fast däcken är nybalanserade så det mesta tyder nog på att jag behöver en framvagnsinställning eller så kanske nån bussning är slut.. men det första jag ska prova är framvagnsinställningen |
|
Kontrollera att bromsskivorna inte är skeva. ///Jesper |
|
|
Jag har också dessa vibrationer vid intervallet som Chrsiter skriver, fast kanske något snävare. 102km/h ungefär till 104 vibrerar det. Jag för mina tankar åt bakvagnen eftersom det inte känns, märks något i ratten, men vibrerar i bilen. En rutinerad mek sa ganska nyligen att min bil var helt slut i silent-bussningarna bak. Ev. kan det bero på detta, men jag är inte säker. Bakdäcken är ganska slitna och är nog inne på sista säsongen och jag har inte balanserat om dem. Lite tankar och ideer. Mvh Patrik _____ 8/6-03?Länk |
|
|
Har samma problem... fast vid 95-100 km/h har kollat kardanen och det är fint och åtdraget som det ska.... scilentblocken (tvärbalksbussningarna) är bytte de med.... just nu har jag pendelstagen (stabilisatorstagen) i sikte, jag vet att dessa är slitna på min bil men vette fasen om det är därför som det börjat vibrera... men jag vet att dessa vibrationer uppkommit ganska nyligen. Återkommer när dessa är utbytta.... "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
| Hade samma problem med min gamla volvo ,hade då vinterdäcken på så jag ballanserade dom men det blev ingen skillnad men sen när jag satt på sommar däcken så försvann det ,mitt råd är att testa några andra däck:D | |
|
Jag har samma problem mellan 95-105 km/h. Mina pendelstag är bytta så det är inte det. Mina börjar bli riktigt slitna, men det kan nog inte vara det pga jag även hade detta med mina vinterdäck men betydligt mindre märkbart. Nu skakar det i hela karossen vid just den hastigheten. Ligger man i den hastigheten och svänger försvinner vibbarna nästan helt. Vad kan det vara.Någon bussning som är kass? Matte |
|
|
Ursäkta att "däck" i meningen mina däck.. försvann. Fungerar sådär med bärbar dator och touchpad när m hela tiden lägger tummen på den. Matte |
|
BmwMutte |
kanske behöver centreringsringar |
|
Jag vet att det är glapp i styrservon på min bil... den börjar bli lite sliten och så... jag tror att det är det som är boven i det hela. kanske är det så att vi som har dessa skakningar har en annan sak gemensamt, glapp i styrservon? Testa genom att stänga av motorn och vrida på ratten lite lätt... hur mkt kan man vrida på ratten innan det blir motstånd, är det mellan 3 - 5 mm så är det inte glapp, är det som i min bil 2 - 3 cm så är det glapp.... så testa styrservon i era bilar... "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Hmm, jag har lite glapp i servon. Men borde jag inte känna/se vibrationerna i ratten då? Mvh Patrik _____ 8/6-03?Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nån som läst detta ?? Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Patrik_N: det är inte ratten som skakar på min bil utan det är karossen / hjulen. "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
| Kolla centreringsringarna om du har några.Hade samma fel på min o då hade jag glömt sätta på c.ringarna. | |
|
Hej och tack alla hjälpsamma som blixtsnabbt kom med en hel del goda råd. Skälet till att jag inte har tackat er tidigare är att det har tagit några dagar att fundera och åtgärda. I min fråga glömde jag dessutom bort att tala om att jag även kontrollerade stötdämparna med hjälp av Sachs fina utrustning som de hade på Knutstorpsträffen - de befanns vara OK. Första steget blev att kontrollera toe in, trots att det inte var mer än c:a 600 mil sedan det gjordes senast - och se, enligt den nya firmans (som gav ett mycket seriöst och kunnigt intryck)utrustning stod framhjulen för mycket invinklade. Efter att ha ställt om vinklarna så att de står inom toleransområdet, men i närheten av övre toleransgränsen försvann problemen med vibrationerna. Det verkar som om det är olika kvalitet både på de datoriserade utrustningar som används för inställning av hjulvinklarna och på kunskaperna hos dem som utför jobbet. Nu till en helt annan fråga: Hur vet man till vilka manuella växellådor man skall använda konventionell växellådsolja respektive ATF-olja - om man inte kan vara helt säker på det har bytts till rätt olja i smb med service? ChristerG525 |
|
| Hejsan.... Min bil har samma åkomma som alla er andras... vibrationer i 102 km/h ... Min bil har ett väldigt litet glapp i styrningen... men jag är väldigt osäker på att detta skulle vara boven..... Christer menar ju på att felet torde vara framvagnsinställningen.... men då borde väl något märkas på t.ex hjulslitage mm.... mina hjul är helt jämnt slitna..... och det har blivit ganska många mil på varma sommarvägar.... // Mvh Calle | |
nisse 1964 |
Hej jag hade exakt samma problem med min 523a trodde det var fram fälgarna men det var bak fälgarna som var kraftigt skeva "18tummare" så nu har jag köpt nya 16tummare det blev en helt annan bil mycket behagligare att köra |
|
Mina problem försvann när jag bytte stabilisatorstag.... och jag fick dessutom ngt på köpet som heter VÄGGREPP!!! "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Hej och tack för alla goda råd. Beklagar att mitt "kvitto" har tagit så lång tid, men det har varit en del strul innan jag har kunnat vidta några åtgärder. Det jag har gjort, och som har tagit bort framvagnsvibrationerna till 99,5%, är att byta de stora gummibussningarna i både casterstaget och motsvarande främre stag. Lyckligtvis hade jag tillgång till svarv för att tillverka ordentliga dorn - det fordrades en kraft motsvarande 6,5 ton i grannens hydraulpress för att få ut bussningarna ur casterstaget. Jag ställer mig därför ytterst tveksam till förslaget i den amerikanska länken om detta bussningsbyte som föreslår att man kan byta bussningarna på plats med hjälp av dorn och en kraftig bult. Nu skall jag bara kolla hjulvinklarna då jag även bytte en yttre styrled p g a att gängan för låsmuttern gick sönder i mina försök att lossa konan. Hoppas det tar bort den sista "0,5%" vibration. Än en gång tack för alla goda råd, ChristerG525 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.