AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
623

Hastighetsmätar trassel, kan det vara givaren?

Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Min hastighetsmätare fungerar bara när bilen är kall (eller nystartad efter att ha stått still en längre stund). Den brukar hänga med upp till 120Km/h eller ca 5 minuter efter att jag startat bilen.
Efter det så antingen dör den direkt eller så går den ner till noll upp igen och ner och sen dör den.
Varvmätaren funkar och och bensinförbrukningsmätaren fungerar så länge hastighetsmätaren går.
Själv gissar jag på givaren (skitiga kontakter) men är lite osäker på vart givaren sitter. Har för mig att den ska sitta i bakaxeln?
Finns det batterier instrumentet? Man tycker att det inte borde göra det eftersom varvmätaren fungerar... Å andra sidan kanske det sitter ett batteri i som "återhämtar sig" när bilen står still.

Någon som har några tips?
Det är en e23 -82.
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Hejsan!

Om du har serviceintervallsystemet så kan det vara batterier i instrumenten som spökar. Har du otur har de börjat läcka och fräta på ledningsbanorna, då är det nästan omöjligt att fixa.
Annars kan det vara som du säger, givaren på bakaxeln. bara att börja felsöka med multimeter eller nåt.

mvh / Magnus
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Jo jag har serviceintervallsystemet om du menar "service" lampan i instrumentet. Ska ta och kika om det sitter några batterier där då...
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Uppföljning: Jodå, det satt NiCd ackar där på 500ma som inte var så färska efter 21 år, konstigt :)
Köpte nya på ELFA, art nr 69-372-39 för 36 kr/st och har lött i dom idag. Nu funkar allt som det ska igen och inte var det speciellt svårt heller :)
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
...och det fungerar fortfarande :-)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tack för att du rapporterar, det hjälper oss andra!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.