|
|
|
|---|---|
|
Har frågat om detta tidigare och fick svar att det är övre stötdämparfästet. Det var inte det utan det är något med bromsen. Då jag bromsar hårt så skallrar det inte utan bara då jag kör på guppig väg. Vad skall bytas ? ///Daniel Länk | |
|
Samma fel här. När jag bromsar blir det tyst.... Måste vara nåt med bromsbeläggen? ingen aning. Mer ledtrådar behövs! |
|
|
Kolla att bromsskölden är OK och sitter fast som den ska. ///Jesper |
|
|
se.. länk...Länk //Danne |
|
|
Det värsta är bara att jag knappt vet vad en bromskloss,bromsok eller belägg är och definitivt inte vet hur man demonterar eller byter delar där. Illustrationer är nog det enda som skulle kunna hjälpa mig eller någon som kan visa men jag vet vart det slutar...(som vanligt) på bilmeken =$$$ :( ///Daniel Länk |
|
|
foppa: jag har åkt med mitt lilla skrammelljud i 1000 mil nu. Tänkte lämna in det på verkstad och åtgärda det i samband med nåt annat också! Tror ej det är nödvändigt att lämna bilen enbart för lite skrammel. |
|
| Kan vara hjullagret som spökar. En kompis till mig hade det problemet. blev tyst när han bromsa eller svängde åt ena hållet... | |
|
Det var något med bromsen sa dom på BMW. Finns det någon vänlig skäl här på forum i Västernorrland med omnejd som vill hjälpa mig för en slant? =) ///Daniel Länk |
|
|
Har nu kikat på vad det är som låter. Det verkar vara oket som glappar då den lilla tunna plåtbiten som man fäster utanpå oket (vet ej vad det heter) som håller den på plats är dålig spänst i. Men något som är konstigt är att bromsoket glappar väldigt mycket då den plåtbiten är demonterad. Vad kan det bero på? Är det OK-hållaren som måste bytas? Oket glider ju på 2 stycken "bultar" eller "rör" (vet inte vad jag ska kalla det) och det glappar uppåt/nedåt samt i sidled över dom. Måste jag byta hela oket? ///Daniel Länk |
|
|
Oket sitter i två glidbultar. Finns renoveringssatser där man byter gummidelen som sitter på oket och även glidbultarna finns för en överkomlig summa. Jag handlade mitt på Mekonomen. Byter man dessa utan att lossa bromsslangen från oket behöver man inte lufta och tjorva med det. Om du köper det som kallas monteringssats för bromsoket så får du det plåtblecket som du tycker har dålig spänst. Köp en mekhandbok om du är osäker. Där finns mycket bra förklaringar och bilder i dessa. Bra att ha vid andra ingrepp. T.ex. service mm. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Tack Erik! Jag testar att byta plåtblecket först och se om det hjälper. Ska oket glappa lite över glidbultarna då inte plåtblecket sitter där? Jag demonterade plåtblecket på både vänster bak och höger bak och på vänster glappar det mer än på högra. ///Daniel Länk |
|
|
Plåtblecket föressten som jag menar heter antiskallerfjäder fick jag reda på nu. ///Daniel Länk |
|
|
En rolig detalj bara... På det plåtbleck som jag inhandlade hos mekonomen stod det instansat ATE.Detta trots att det stod något helt annat på själva påsen. Så där kan vi snacka om orginalkvalitet på piratdelar... Oket skall glappa väldigt lite om du tänker dig att du skjuter in eller ut oket. Om du drar oket upp eller ner skall det nästan inte glappa alls. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Det glappar för mig. Då måste alltså byta glidbultarna då antar jag? men dom ser ut att vara fastgjutna ? ///Daniel Länk |
|
|
Felet var inte fjädern. Jag bytte fjäder och det blev ingen skillnad. Verkar som det är styrhylsorna i oket som måste bytas. Ska lämna in bilen på BMW så får dom göra det åt mig. ///Daniel Länk |
|
|
Här har jag lagt ut lite bilder på min bromsuppgradering. Kanske något intressant? Länk Länk //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Codriver : Intressant projekt. Kul att få ta del av! Har dock bokat tid på BMW den 17 sept. för felavhälpning av bromsskramlet samt HChalt för hög vid tomgång och ett skrapljud som uppstår då jag svänger åt höger vid låg fart. Kanske jag ska ta med lite fika och bjuda på så jag får ett angenämt pris :) ///Daniel Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.