|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Om det blir bättre ljud med orginal paketet så mäste det oxå hjälpa HK att sätta slutsteg ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Min fax var lite kladdig så jag förstod inte om kontakten och sladdarna man behöver kommer med eller köpes dessa separat? /Henrik |
|
BoZton Grodan |
Intressant tråd... Men varför i hela välden hänger ni upp er på ett specifikt slutsteg. Att man får bra mycket bättre ljud efter att montera i ett slutsteg som kan leverera lite ström istället för att utnyttja radions futtiga 3,5W eller liknande. Som eFx säger så finns det sällan några genvägar. Däremot gott om kompremisser vilket jag tycker detta i mångt & mycket verkar va. Att dömma av orginalhögtalarna så finns det nog bättre alternativ och så även monterings sätt då orginalplasten i kickpanelerna är väldigt plastiga är det nog läge att offra lite plastic-padding på dessa. -Är det någon som provat någon smidig lösning på basrör, eller mindre lådkonstruktion som tex Infinity Basslink? Är lite skeptisk till denna typen av konstruktioner så det vore trevligt att höra andras erfarenheter. // BoZton Grodan |
|
Bucket: Kontakten finns på www.contacts2.co.uk BoZton: jag har fattat det så att just denna slutsteg går ihop med kontact från Conects2 utan att man måste böka med kablaget i onödan... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
z3mpower: Det går inte som smör i solsken direkt (vilket jag iofs inte hade förväntat mig heller). Jadu, som det ser ut nu så syns vi den 1:a september! :) Missade Uppsala p.g.a. Finlandskryssning, hoppas ni hade trevligt! /eFx |
|
|
Glömde.. Bozton Grodan; Jag har lyssnat på Basslink och andra liknande, men jag tycker det låter vääääldigt "burkigt". Iofs var det demat i en större kombi. /eFx |
|
|
Z3C; Jag säger inte att det inte blir bra, jag säger bara att det inte kommer bli bättre än högtalarna du sätter/har i bilen. :) Var det inte på mz3.net som några hade skrivit att dom bytt ut steget i H/K-systemet och behållt högtalarna, för att bara några dagar senare skjuta ett gäng av dem p.g.a. för mycket effekt. Men som Grodan säger, det finns gott om kompromisser! Hoppas ni blir nöjda iaf! /eFx |
|
BoZton Grodan |
eFx, det va lite som jag anade med. Det bli sällan bra med "allt i ett" lösningar. Jag tvivlar däremot på att det är den höga efekten i det nya slutsteget som knäckt HK högtalarna utan distrution . (ref till ovan nämda artikel). När det gäller slutsteg vs effekt är oftast ekvationen enkel....man får vad man betalar för dvs: W/ kr. Ett steg kan mkt väl va spec 2*20W & kosta många tusenlappar mer än ett billigare alternativ med en spec med flera ggr högre effekt. Kika därför gärna på stegets effektkub för att se hur det specifika steget reagerar på fasvridning & dist ökning vid nedlastning. Jämför då med dyrare resp billigare alternativ....och framför allt LYSSNA. Farbro Barbor har rätt.....(W/ kr) ....Det finns inga genvägar till det rätta ljudet. // BoZton Grodan |
| kan du faxa till mig oxå? 08-7972020 tack på förhand | |
|
Vad menar ni med originalhögtalarna (ej HK)? Högtalaralternativen när min bil köptes var tre till antalet. - Det allra enklaste tror jag var två i sparklådorna fram samt två diskanter i dörrarna (något osäker). - Hifi-systemet (som min bil hade), tio stycken högtalare, en i varje sparklåda fram, två diskanter i varje dörr, samt en diskant och en större högtalare uppe på varje sida i taket. - HK-systemet med aktiv subbas. Hifi-systemet som satt i min bil var rent skräp, Nokia-högtalare av allra sämsta tänkbara sort. Detta kröntes av en aktiv stärkare/delningsfilter från Alpine. Denna behövdes för att driva alla dessa högtalare då Business-RDS bara!! hade två högnivå-utgångar. Lite volym gav skit in-skit ut, och dessutom gick det inte att ändra inställningarna då dom var fasta i stärkaren. Ny Piooner-radio inhandlades (4*50W), Blaupunkt och Alpine-skräpet åkte ut. Pioonerens inbyggda stärkare drev åtta av högtalarna mycket bättre (med passiva delningsfilter) samt att ljudet gick att justera. Helt plötsligt fanns det lite bas och diskant och mycket mindre brus. Ett MDS-paket med två diskanter och två mellanregister inhandlades. Dessa sattes i sparklådorna fram samt i dörrarna. Högtalarna fram i sparklådorna flyttades upp bak tillsammans med två Piooner-diskanter jag hade liggande. Resten av Nokia-skräpet kastades. Nu lät det riktigt bra även om det saknades bas. |
|
|
fortsättning på mitt för långa inlägg ovan.... Jag har numera installerat en aktiv bazooka från Pioneer(hur har jag stavat tidigare!??). TS-WX10LPA. Eftersom jag numera hade helt tomt under plastkåpan bakom passageraren, ingen CD och inget Alpine-skräp, ville jag gärna sätta en bas där. Jag valde den enkla vägen att köpa något färdigt och ovanstående går in, nja nästan i varje fall. En del isolering måste tas bort och den trycker mot "handsfacket" i mitten samt plastkåpan sitter lite tajt. Jag har gjort ett hål inne i "handsfacket" för luften. Lite synd att gömma bazookan, den har ju neon-ljus och grejor men jag hoppas få ha den kvar istället. Ljudet i min bil är numera bra, rent i hyffsade volymer samt det finns bra bas. Bazookan är inget man spelar jättehögt med men den fyller ut bra. Det är naturligtvis inget man vinner några tävlingar med men framförallt syns installationen överhuvudtaget inte och har inte tagit upp någon extra plats. /Johan |
|
|
beijnoff: kommer du den 1:a Sep? är lite nyfiken på att lyssna på hur det låter. Som motprestation kan du få lyssna på hur HK-stereon låter. (med det menar jag inte att det låter bra! Slutsteget är lika litet som en cigarrlåda, löst modem eller en bärbar CD). /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Jag har bara bytt framsystemet, satt i ett annat steg och byggt en baslåda för 10", det blev som natt och dag mot H/K. Även om jag tycker H/K är helt acceptabelt för att vara orginal! Går att vrida på hur mycket ljud som hellst, å det låter bra hela vägen upp. /eFx |
|
|
Fin meningsbyggnad jag har.. menar naturligtvis att det går att vrida på hur mycket som hellst nuförtiden när jag bytt, H/K systemet hade lite problem med just det. /eFx |
|
|
Jarå, jag kommer den 1:a. Lyssnar gärna på hur HK låter. Skall bli kul att titta på några andra snygga coupéer också. /Johan |
|
|
Personligen så bytte jag huvudenheten till en Panasonic slet ur nokian till förmån för ett Rockford kit, komletterade med en 10" i slutenlåda oxå Rockford (kräver en liten låda) allt drivs med ett G.A.S silver 4 kanals. Högtalarna som sitter i taket ser ju bra ut men tyvärr så går det inte att få något ljud ur dem så nu sitter de där för syns skull (undrar om de inte har gjort det från början) ;) Z MMM Coupe |
|
|
Ang. bakhögtalarna, samma här..! :) /eFx |
|
|
Black Z3 > du har fax ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.