AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.586

Demontering av kofång, lister mm E39 före lack

Lars Mellstrand
Jag ska lacka allt utom tak på min 540 E39 Touring inför lack, har någon kläm på i detalj hur jag demonterar följande:
*kofångare fram/bak
*kromlister mellan dörr och fönster utan att böja dessa
* annat som jag glömt?

Lasse

LM
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

bakkofångaren sitter enkelt, lyft på det svarta plastskyddet på bakkofångaren så sitter bultarna under där. sedan måste du släppa innerskärmarna på båda sidor, plus ev PDC-elektronik.
kromlisterna sitter som bara den, var försiktig men tyvärr behövs en del våld. jag bände med plastsmörkniv från ena kanten. det är dock svårt att få loss dem i 100%-igt skick.
annars skulle jag ta loss innerskärmarna helt, för att undvika en ful lackskarv där rosten kan börja krypa. tar en timme extra (man måste ju montera loss hjulet...), men det kanske är värt det?
Mvh Johan
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
så satt det inte bak på min 530d -99a.. där satt det med 3genomgående bult in i bagaget! sitter muttrar under bakljuset - 3 på var sida.. trodde ocskå att det skulle vara som på E34an.. men det var det inte...

möjligt att det är olika på olika årsmodeller??

fram sitter det med 2bult underifrån ganska nära mitten.. torx tror jag? man får bända bort plastgrejerna bredvid gallret i mitten så kommer man åt dom. sen sitter det med 2 eller 3 små skruv mot innerskärmarna också...

lycka till

///danne

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
BMW-Danne, är det verkligen en touring du har? det står inte 530dT i din profil....//johan
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
åhh, sorry, så det skiljer mellan sedan o touring ocskå ;)

ber om ursäkt isåfall...

mvh Danne

Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
För att hänga på detta ämne vill jag fråga hur lätt det är att ta bort dörr Listen samt kofångarlisten. Har funderingar på att lacka denna list i bilens färg och slippa maskering (billackeraren sa att det går att lacka listen på men jag tror inte det blir bra) Har även funderingar att maska och behålla cromlisten som sitter på så det blir ett j.a maskerande ändå. Är det någon på forumet som gjort detta? kul att se ev. resultat.

K-Jörgen
Lars Mellstrand
Listerna på dörrarna är bara att snäppa bort, fråga någon som demonerar detta typ bilplåtslagaren så vet han detta. Kofångar listen har jag läst på detta forum att man måste använda något mjukt (smörkniv eller liknande stod det att någon använt) listerna blir aldrig sig lika trots hur försiktig man än är stod det också.

Jag tror nog att man kan få bort dessa på ett fint sätt men skulle nog överlåta detta på ett proffs

Lasse

V8 "Because you worth it"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.