AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
855

Service E39

Dr
113
Dr. H
540i -98
Har en fråga till Er ang. hur ofta ni byter olja och filter. Att jag frågar beror på att serviceindikatorn i bilen visar ofta mellan 2000-2500 mil intervaller. På BMW säger dom att det ska vara så långa intervall (E39). Personligen så kör jag inte mer än 1500 mil på en och samma olja. Att jag frågar beror på att jag gjorde inspec 2 nyligen och de på BMW tyckte att jag lämnat in bilen med "för korta intervall" tidigare. Snacka om blåst...det är bättre att ta hand om sin "bumse" och BMW borde ju vara tacksamma eftersom de tjänar pengar på det.

Kommentarer?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Aldrig mer än 1000 mil på samma olja vare sig det är helsyntet eller delsyntet. Olja är billigare än metall, och det är den bästa och billigaste investeringen som finns och ha en frisk och välmående motor under många år. Serviceintervallen är 1500 mil på min 528-96.

///MVH Hasso
Länk

Dr
113
Dr. H
540i -98
Jag håller med dig Hasso....svaret från BMW är att E39 motorerna är så pass mycket bättre att de enkelt klarar de längre serviceintervallen. Den nya 5-serien som kommer ska tydligen ha intervaller på 2500-3000 mil!!! beroende på ännu bättre (renare) motor....Nää, mig får de inte till att invänta serviceindikatorn iallafall.

// Dr. H
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med dagens moderna oljor kan du lugnt köra 2500 mil (oljorna klarar mer än 4000mil, men filtret är det värre med...det pallar nog inte 4000mil).

Om du bara använder BMW-longlifeoljor och ett kvalitetsfilter (köp original, det är inte dyrare än andra kvalitetsfilter) kan du vara lugn!

Att byta olja oftare än vad som "krävs" lönar sig troligen inte ekonomiskt med ett oljeliterpris på över 130kr och en oljevolym på över sex liter.....

Sedan är det aldrig fel att byta olja oftare än vad som krävs enligt servicebok/serviceintervallräknare etc.! (jag gör själv ett extra oljebyte mellan ordinarie intervallen på 2500 mil, men det beror främst på att jag köper oljan billigt via en kontakt!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Kan de långa milen mellan servicebesöken bero på att man har 3 års fri service,kostnadskalkyler 3års tester m.m. Jag tycker att bilens vätskor skall bytas oftare.Thomas
Kr
64
KristianG
540iA Sedan -97
Hej,
Jag gjorde inspektion 1 vid 10 418 på BMW Segeltorp
och i dag lös gul lysdiod för oljeservice 12 347
när jag lämnade in den på BMW Segeltorp.
Jag gjorde själv ett oljebyte + filter vid 11 100.

Köper också oljan mycket billigt via kontakt (mycket bra olja)

/Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.