|
|
|
|---|---|
|
Tjena! (ny i forumet, fet sajt detta blivit, tnx!) När motorn är varmkörd och framför allt på högre växel och motorbroms så rycker motorn oregelbundet. På senare tid har bilen börjat hoppa runt på 3 cyl. när man startar den på morgonen i 5 minuter innan det artar sig. Avgasvärdena är onormalt höga och stickan till bensinförbrukning hoppar och far tillsammans med tomgången. 316i -93 (E36) Åtgärder utan resultat: Ny Rotor & fördelarlock Ny Bensinpump Kollat luftfilter och slangar Nya tändstift Ny Lambdasond Hjälp? | |
|
spridarna ? Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Hur kollar man spridarna då? Kan man ta isär och rengöra själv? Brukar kasta i en "spridarrengöring" i tanken då och då. Jag ska kolla efter sprickor på all luft en gång till. Men jag tycker det börjar luta åt att det är katalysatorn som inte fungerar, enligt en polare kan det orsaka "ryckig gång". |
|
|
hmm... jag är visst inte ensam om detta problemet. Konstigt att det inte finns något givet svar på detta. Alternativen verkar vara bla.: Tändning (stift, rotor, förd.lock, T-kablar) Insug (luftmassemätare, tjuvluft, filter) Avgas (katalysator, lambdasond) Bränsle (pump, filter, spridare) m.a.o. så kan det vara vad faan som helst i motorn. Törs man vara så fräck att man skulle kunna utesluta generatorn? Nja, kanske inte, det skulle nog kunna påverka oxå förresten. Sux! |
|
changco |
nolla styrboxen, det kan vara efektivt och billigt sett, hade ojämn tomgång, hög bensinförbrukning slö bil, som det skulle sitta en 4cylindrig volvomotor i den :( men efter ett dygn med +kabeln borta så funka allt som det skulle, men om den drar tjuvluft eller någe annat kommer data boxen att hitta den. drar den mer luft så pumpar den in mer bensin också, när du har nollat den och sätter på det. ta handen bakom utblåset så får du massa oljeklumpar på handen om du har samma fel som jag hade :/ |
changco |
databoxen ska det kanske vara. |
|
Remus Mät oljetrycksgivaren och se att den mår som den ska!! Känner du att du vill kolla spridarna och bor i Stockholm så kan duy ta kontakt med www.jardevik.nu så kan han hjälpa dej med flödesmätning tilkl ett bra pris!! Lycka till :> Ska prova alla bilmärken innan jag dör!! Förutom OPEL |
|
|
OK . . changco, vilket utblås menar du? Jag ska kika på detta i helgen, jag hör av mig i nästa vecka. Kul med ett par nya inlägg iaf, trött på alla "byt spole" standardsvar! |
|
changco |
remus: där alla avgaser kommer ut, alltså ändröret (avgassystemet) när jag hade nollat boxen var det som det gick på olja inte bensin. nu har jag kört 30mil utan problem. tog även revansh på en som skratta när vi rejsa sist fick så jävla mycket pisk men nu var det jag som åkte iväg med ett flin :) lycka till |
|
OK, tnx! det ska jag prova, fast jag tror inte det är det som är problemet egentligen. ;p Undrar vad det var för olja som rann ut? |
|
changco |
testar du att nolla databoxen, var noga med att starta den på rätt sett, såg info hur man skulle göra. kör motorn på tomgång min 5 min så den hunnit blivit varm, sen gasa upp till 5000rpm sen motorbromsa upprepa det 3ggr. lycka till med att hitta det korekta felet. |
|
aha.. få se om jag fattat rätt: 1. låta motorn gå varm på tomgång 2. under färd, varva till 5000 och motorbromsa. (3 ggr) Växel? Egentligen fattar jag inte vad du menar heller, har det alltså upptått ett fel i styrboxen som gör att den måste nollställas. Eller är det fel på någonting i motorn och styrboxen anpassar sig till det felet efter nollning. Bägge alternativen verkar långsökta tycker jag, men det är ju fortfarande värt ett försök ändå. Tack changco för din hjälp iallafall! |
|
changco |
hur ska jag förklara. (är inte expert själv) hade bekymret ungefär som du beskriver det. datorer kan ju få fnatt ibland och bensin och luft blandning sköter ju datorerna om, att nolla boxen fungerar ungefär som att formatera en datorn som en bekant sa till mig. sen låter man boxen söka in dom optimala värdena igen. 1:an ska man ha, finns bättre förklarat på forumet (sök inlägg) när du gjort det ska datorn ha alla optimala lösningar, min bil funkar perfekt ca 1vecka och många mils körning, |
|
Tja ja har samma problem på min nyinköpta Bmw 323i 84 har bytt stift rotor, fördelarlock hmm ska byta bensinpumpen snart med och min bil ryker som fan också (gjorde ej detta vid provkörning) går allmänt surt överhuvud taget ngn som vet lösningen? BMW dé enda rätta! |
|
|
Tja igen! Som jag trodde, att "boota om" boxen hjälpte inte. =( Jag hann inte titta så mkt mer på det i helgen tyvärr, men jag ska rapportera så fort jag vet vad som är orsaken. (håller mest tummarna för att det INTE ska vara katten!) |
|
|
Kolla tändspolen. arna.. en av dom på min 325i e36 var trasig och då var det samma problem.. du måste nog lämna in den för att kolla.. kostar inget.. |
|
|
bokat tid hos BMW, återkommer med besked . . |
|
Morten B |
Jeg hadde lignende problem og da var det lufmasse-mäteren som var trasig. Det startet som et problem bare når bilen var kald, men etter en stund (noen måneder) ble det akutt. mvh Morten |
|
Nu är remus glad igen, motorn går jämnt och fint. Orsak till felsökning: ryckighet och startbesvär. Felorsak: Temp-givaren till DME enheten/ styrboxen som styr bränsle- och luftblandningen, var kaputt. Givaren indikerade konstant temp på minus 65 grader! Eftersom styrboxen trodde att vi befann oss mitt på den ryska tundran nånstans så öste den på REJÄLT mkt med soppa och snåla med luften. Därav ojämn motorgång! Åtgärd: Pris byte av tempgivare hos BMW inkl. arbete: ca 1100 kr ha det! /remus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.