|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! jag har en liten fundering. min sambos syster har problem med en ventil som knackar lite grann. Det är en hydraulisk ventil, och ljudet är ganska framträdande. Vad beror det egentligen på? Ventil eller lyftare? Är det slitage eller något som kommer med åren? Hon hade lite problem med att vevhusventilationen frös i vintras, vet inte om det kom i samband med detta. Vad måste man byta för att få tyst på bilskrället? Bilen är en VW Polo 1,0L -99, därav valet av forum. Trots detta tacksam för svar, eftersom samma fel (tro det eller ej!) uppkommer på BMW också ibland.... mvh Johan |
|
Ventilknack på hydrauliska lyftare kan uppträda om det kommer in luft eller smuts i lyftaren. Om man har tur kan det räcka med ett oljebyte till en bra olja som då sköljer bort smutsen/luften. Det finns även vissa medel som man kan tillsätta i oljan som skall hjälpa knackande ventillyftare. (t ex Wynn´s hydraulic valve lifter concentrate) Se länk: Länk Felaktig oljeviskositet/dålig/gammal olja kan även orsaka detta fenomen. Min erfarenhet är att en bra syntetolja brukar få tickanden av den typen att minska markant, och i de flesta fallen att försvinna helt. Ovanstående gäller givetvis om det inte är ett mekanisk fel som t ex sliten kamaxel eller liknande som orsakar oljudet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hade lite lyftarljud i en 525:a jag hade för nåt år sen. Köpte "knackolja" hos en GM handlare, inte ett ljud efter oljebyte och en skvätt av den tillsatsen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.