AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
724

Hög bränsleförbrukning

-
17
- Erik -
M528i -87
Har problem med min bränsleförbrukning. Har en 528 -87. Den går knappt att köra under 1.3 vilket är mycket. Har fått ner co-halten till 1.3 vilket borde vara ok. Har kollat följande:

*Vattentempgivare
*inga läckage
*provtryckt spridarna
*Gasspjällsgivaren
*provtryckt bränslesystemet. Hade 2.8 bar vilket ska vara ok.
*komptestat - 13kg i alla cylindrar

Vet ej vad jag ska göra här näst...är väldigt tacksam för tips.
Visa användare
40
mandrake
518iS -88
524tdA -86
Har du katalysator?
Manuell el automat?
Tung gasfot?
Anliggande bromsar?
Luftmassmätaren?

Du hade vädigt mycket 1+3 där... hehe... 1.3 liter, co 1.3, 13 kg... ;)
Dr
113
Dr. H
540i -98
Har du kollat så att luftflitret inte är smutsigt samt att dina stift är i god kodition......sedan kanske du har en ganska tung fot också :-)

/ Dr. H
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Vet inte vad en sådan bil "ska" dra, men min ligger på runt 1,2-1,4 med ganska lätt gasfot. Tycker inte det låter helt orimligt, men det kanske det är...
/Kidde

BMW - the ultimate drug...

Länk
-
17
- Erik -
M528i -87
Har en manuell låda...bromsar o sånt ligger inte ann.....

ps: drar min1.3 L/mil, co 1.3%... :)
-
17
- Erik -
M528i -87
Har en manuell låda...bromsar o sånt ligger inte ann.....

ps: drar min1.3 L/mil, co 1.3%... :)

Har bytt luftmassemätaren + att jag har ett öppet koniskt filter(avskärmat). Borde få tillräckligt med luft...

Har väl rätt tung gasfot men om jag verkligen försöker så drar den ända på tok för mycket, motorväg i 110 drar den ca. 1.2-1.4 L/mil. inte ql.. :(
Dr
113
Dr. H
540i -98
verkar vara något som är fel med den höga förbrukningen...min 8:a drar inte mer än 0.92 på motorväg (25 mil 110-120 km/h).
En polare hade en 528 och den drog inte mer än 0.8-0.85....

// Dr. H
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Om du har kallstartsinjektor, så kan denna vara trasig och läcka bränsle. Finns även en sensor med brytare til kallstartsinjektorn som kan vara defekt, med följd att kallstartinjektorn matar extra bränsle.
Kolla även slangen till kallstartinjektorn för bränsleläckage.
Min 528:a 83:a drog ca 0.8 L/mil vid 90 km/h

Mvh kalopps
go
145
gorjo
330e -21
Är inte co 1.3 lite mycket? Är väl bara å prova sänka co:n och lyssna så det inte spikar samt läsa av stiften sen.
Din bränsleförbrukning är klart för hög. Kontrollera bränsleflödet efter tryckregulaton ca 2,0L/min.Bräntrycket 2,5-3.0 bar
-
17
- Erik -
M528i -87
Tack för alla svar! Har tyvär testat allt ni skrivit om.
*Kallstartsinjektorn funkar fint, inga leckage.
*Har ca 2.8 bar i bränsletryck.
*co'n skall ligga mellan 05-1,5 så 1,3 borde väl va ok.

Ska åka in o kolla upp tändinställningen hos BMW. Hoppas att den står lite lustigt. Bilen känns inte heller så pigg som den borde. En polares jetta gti hänger på upp till 200 sträcket....ska det vara så?

/Felsökarn
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
-Erik-,

"En polares jetta gti hänger på upp till 200 sträcket....ska det vara så?"

-NEJ!!! :) Kolla tändkablar, rotor och fördelarlock, samt slangarna till insuget, om du inte redan gjort det,

Mvh,
Kalle

====
Min 320iK: Länk
-
17
- Erik -
M528i -87
Nya kablar, ny rotor, nytt fördelarlock, nya stift. Alla insugsslangar kontrollerade, har bytt en hel del.

Tror mig nu kanske ha hittat felet...Ändrade tändläget på känn, bilen känns rappare samtidigt som den verkar dra mindre bensin.. :) Det märker jag nog när jag tankar snart, vill komma mer än 35 mil på 52 liter...

Tänkte åka till BMW så de får ställa in tändningen på riktigt. Tändligesmarkeringarna är ju lite skumma...
Fick du ordning på bränsleförbrukningen erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.