AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.823

Lufta koppling e34

Visa användare
40
mandrake
518iS -88
524tdA -86
Hejsan.
Eftersom jag är ny på bmw rent allmänt så undrar jag:
En jag känner äger en 520 e34 kaross, och hans koppling har börjat bete sig lite underligt. Den hugger väldigt mycket vid växling. Man kan eventuellt få bukt med den om man slirar väldigt mycket på kopplingen. Dvs Segväxlar. Men detta är givetvis inte optimalt...
- Ska han lufta kopplingen eller är det fel ände att börja i? Och då till följdfrågorna:
- Kom alla e34 med hydraulisk koppling? och
- Hur luftar jag den? Går den via bromsvätskan eller nått sånt?

Mvh
BM
5
BMW-Wik
525iA -93
Det låter som det har kommit olja på kopplingslamellen. Finns det nåt oljeläckage som kan ha letat sig ner till kopplingen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att lufta kopplingen, det är enkelt!

Luftningsnippeln sitter vid slavcylindern under bilen (långt upp på höger sida av växellådan).
Luftningen går till på samma sätt som luftning av bromsarna.

Kopplingen ingår i bromshydraulikens system, dvs den tar vätskan från samma behållare som till bromsarna.

Annars kan det mycket väl vara som BMW-Wik skriver!
Smutsig/sliten koppling kan ge de symptomen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
40
mandrake
518iS -88
524tdA -86
Måste mest troligt vara olja på lamellen. Han hade in den för han hade ett kraftigt oljeläckage på bilen så numera är hela motorn svart och sumpig. Visade sig vara en otät givare...
Men hur blir man av med sånt? Låta den vara tills det blir bra igen? Eller sära på lådan och torka?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du fått olja på lamellerna är det bara att byta!
Oljan sugs in i friktionsmaterialet och du blir inte av med det hur du än gnuggar och gnor...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jag har samma problem att den högger konstigt, samt ibland när ja växlar så känns det som om ja inte håller in kopplingen... (hade inne den på verkstad nyligen för ett kopplingsbyte)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.