|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Hur breda däck kan man kränga på en 97ans 328i ? Alltså utan att ändra spårvidden för mycket så bilprovningen får frispel | |
|
Däckbredden påverkar inte spårvidden, då den mäts från centrumlinjen av hjulet. Det är således enbart en ändring av fälgarnas inpressning (ET) som ger spårviddsförändring! (ändring av chassigeometrin kan även ändra spårvidden) Bredare däck än 225 fram lär resultera i en "trist" bil då den blir spårkänslig. (Svårt att få plats med bredare däck än 225 där fram...) BMW har aldrig själva monterat bredare däck än 225 fram och 245 bak. Kolla ditt registreringsbevis så ser du vilka däck som är tillåtna på din bil. Eftersom din bil är helbilsgodkänd får du inte ha andra dimensioner än de som rymms inom helbilsgodkännandet. (Att bilprovningen sällan eller aldrig kollar däcken om man inte har "misstänkt" breda däck som tar i skärmar eller liknande eller om man har gjort synbara spårviddsförändringar, är en annan femma!) På äldre bilar tillåts 15mm spårviddsförändring. Däcken får givetvis aldrig ta i skärmar eller andra delar av karossen, inte ens vid fullt rattutslag och full nerfjädring! Mvh |
|
|
Johan B: Spinner vidare på Lasse Kongs fråga... Tror du att jag som har en 328:a -97 med M-chassi kan montera 245/40-18" bak och 225/40 18" fram. Har idag 225/40 18" runt om och bilen är grymt spårkänslig. Har hört att bredare däck bak än fram eliminerar lite av spårkänsligheten. Vet du vad som ingår i "M-chassi". Inte är d samma upphängning och dämpning som på en M3:a el.? Mvh Jimmy Min pärla::::Länk |
|
|
M-chassi innebär andra fjädrar (ca 15mm lägre), andra stötdämpare och andra krängningshämmare än standard. M3 har inte samma chassi, det är specifikt för M3! 225 fram och 245 bak är en av de dimensioner som BMW själva säljer (dock inte 18" utan 17", men bredden är ju densamma!). Vilket inpressning (ET) är det på framfälgarna? Om du minskar ET-värdet, flyttas hjulen utåt i hjulhuset och spårkänsligheten ökar pga ökad hävstångseffekt på styrlederna. Piratfälgar har ofta lägre ET än originalfälgarna. BMW:s fälgar har ET 41-47 (lite olika beroende på modell), de flesta breda fälgar ligger kring det högre värdet, just för att få bort lite av spårkänsligheten. ET brukar stå instansat/ingjutet vid fälgarnas nav och/eller på baksidan. Betecknas med ET xx eller IS xx (xx=måttet i millimeter). Slitna däck ökar ofta spårkänsligheten. Vissa däckmärken/modellar är mer spårkänsliga än andra. Om man blandar olika däckmärken/modeller på bilen, brukar man få spårkänslighet. Felinställda hjulvinklar brukar vara ett annat problem. (kolla hjulinställningen!) Mvh |
|
|
Tack Johan! Mina framdäck sjunger på sista versen, men klara nog säsongen ut. Sen har jag ju olika märke på däcken bak resp. fram. Hjulvinklarna vet jag ej om d är fel, men en hjulinställning kommer att göras efter att jag har bytt d snart slut spindellederna. Mvh Jimmy Min pärla::::Länk |
|
|
Jimmyboy, Jag har 225/40/18 och ET35 runtom på min 325 coupe och då skrapar däcken i innerskärmen i gupp (speciellt då jag har 2 pers bak) samt att det skrapar i innerskärmarna fram vid fullt rattutslag. Kan tillägga att min bil är inte sänkt så dessa mått är nog inte att rekommendera på en e36. ///Daniel Länk |
|
|
Alltså det är i innerskärmarna bak som det skrapar i vid gupp då jag har skjuts eller om jag gör en häftig sväng åt höger så bilen kränger (oavsett om jag kör bakåt eller framåt). ///Daniel Länk |
|
|
Foppa: har samma problem med att däcken tar i bakskärmen (långt bak i hjulhuset) mest när någon sitter bak och det är väldigt guppig väg, men ja har "bara" 225/50/16 på 8" breda fälgar med et 35. Funderar på att skaffa M3 Gt fälgar, någon som vet vad de har för ET (både 7,5" och 8,5")? |
|
|
GT och Cab-fälgen har ET41 på både 7,5" och 8,5". Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
då blir det ont om plats med 8,5" bak också då. Får väl rikta in mig på 7,5" runt om. |
|
|
Jag har 7,5 tum breda och det skrapar i. Vet fan inte varför. Inte meningen att man ska ha det på e36 förmodligen. ///Daniel Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.