AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
362

Startar men varvar ej...

ri
40
rille.r
740ia-97 step,tv/nav
Har köpt en 750iAL-91 som stått stilla i ca ett år.Den startar utan bekymmer men går inte att varva upp mer än 2500 varv. Däremot om jag kopplar bort gasspjällsmotorn på vänster sida går det att varva motorn,kopplar jag däremot bort motsvarande sida stannar bilen.Jag har kollat strömmen till spridarna, ena sidan har bra mycket mer ström än den andra

Är tacksam för alla tipps jag kan få...

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Förstår inte det du skriver om strömmen till spridarna ?
Det är ganska svårt att mäta en spridares strömförbruning dels pga. placeringen samt att pulserna är mycket korta med hög flank. en scoopemeter måste nog till.

Men om det nu är så att den ena sidan får så pass låga pulser så att effektutvecklingen blir låg... så bör ju felet ligga i elektroniken som mater ena sidan med pulser.
Har dock inte tittat närmare på just de kretskorten (ännu)

"Två ton annars får det vara för min del"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter ju som det skulle vara gasspjällsmotorn, det är ju inte helt ovanligt heller.
När den trasiga spjällmotorn är inkopplad går den i nödprogram, då får man precis de symptom du beskriver...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ri
40
rille.r
740ia-97 step,tv/nav
Har mätt strömmen till spridarna med en vanlig multimeter och får pendlande värde, men betydligt sämre värde på ena sidan. jag har en ide om att det även kan vara något fel på en luftmängdsmätare, byter jag plats på dom så skiftar det även sida där strömmem till spridarna är sämre, jag menar att om den mängdmätare jag misstänker är dålig sitter på vändter sida blir srömmen till spridarna på höger sämre och tvärtom.

Som ni kanske förstår är jag ingen van BMW skruvare, detta är min första BMW, får jag bara den att gå riktigt ångrar jag nog inte köpet, har bara kört volvo hittills och det går inte att jämföra.....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.