|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 520i –95 undrar om de är någon som vet hur mycket effekt-ökning man kan få vid en chip-trimning…och om vridet ökar märkbart? Vad kostar de att chip-trima en 520i...och var ska man vända sig...i närheten av Malmö? Stone | |
|
Hej! www.esstuning.com har en komplett prislista . Och effektöknings tabbel för sina olika chip. mvh det är alltid värt att trimma lite =)) Raw power + Turbo |
|
|
Skulle definitivt inte trimmat en 2 liters motor. Det ger helt enkelt för lite. Den som påstår något annat kan mäta effekten hos rototest FÖRE och EFTER. Chippet kan ju inte vare sig höja kompressionen eller pumpa in mera luft/bränsle så att det inte ger särskilt mycket tycker jag att man förstår så fort man tar bort topplocket och ser hur en motor är konstruerad. Men det är klart , sportluftfilter , 3-tums avgas och chiptrim ger ju iaf. en trimmad känsla... :-))) Trimma kan man ju göra om man måste ha mera effekt och redan har den största motorn som finns till den karossen man har , annars tror jag det blir billigare att byta bil då det kostar runt 1000:- kr / hk för äkta effekt. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Håller med föregående talare. Jag vet ej hur 520 VANOS bilarna har i komp, men 520 12v har 8,8 och det är väldigt lite. Jämför volvo tic senare modeller som har 8,7-9,0. (Turbokonvertering frestande?) Med andra ord: Bilen kommer att bli mycket bättre om bara toppen planades så man erhöll säg 9,5 eller 10 i komp. Detta kan ju givetvis inte göras med bara chip. Men jag tror säkert man kan få igång den lille 2 litraren med en vassare kam, planing av topp och lite unichip. Men då landar vi på 10-15000:- Inte dom fjuttiga tusingarna som ett chip kostar. |
|
| En generell regel är att du får 6-8 % mer i toppeffekt samt 8-10 % i vrid på en sugmotor. Summa summarum: lite effekt från början ger mycket liten ökning | |
| En generell regel är att du får 6-8 % mer i toppeffekt samt 8-10 % i vrid på en sugmotor. Summa summarum: lite effekt från början ger mycket liten ökning | |
|
En Unichippning ger mer eller mindre ingenting. Risken finns med tex försämrad gång mm. En mappning kan men ger inte alltid mer effekt/ bättre gång. Asken |
|
|
Jag får tacka alla för info....de var som jag trodde. De är inte lönt att lägga ner de pengarna på något som inte gör någon eller stor skillnad. Stone |
|
|
Precis , det bästa är att du köper en 750 med v12:a :-))))))) , ok .. du har bara 300 hästar men då effektutaget per liter är enormt litet så går de ganska bra att trimma. näe men en likadan bil som du har med snäppet större motor blir nog billigare bättre än att trimam en 2 liters motor. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.