|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 528 IA -98. Jag tycker att motorljudet vid acceleration är rätt så framträdande. Jag ägde tidigare en Audi 100 2.8E och den hade en betydligt lägre ljudnivå. På Audin var ljudbilden rätt så konstant oavsett om jag accelerade eller låg på jämna vartal. Min upplevelse av BMW är att motorn låter rätt så rå när jag gör gaspådrag. När jag kommit upp i den fart jag ska köra i så faller vartalen ned till ca 1700 r/m vid 90 km/h och då "försvinner" motorljudet i princip helt och hållet. Jag har inga erfarenheter av BMW då jag tidigare varit Mercedes och Audifantast. Norrlänningen | |
|
..men men hör du inte hur gôtt det låter!! (gôtt är värmlänska och betyder typ "Trevligt") |
|
|
Låter som om du har ett sportluftfilter i din vagn...Har du kollat den möjligheten.Blir ett lite "råare" insugsljud med ett dylikt monterat. Har ingen erfarenhet av just 528 E39 men däremot av en 523:a och den låter bara "mysigt" vid gaspådrag...Iofs säger en del att motorgången på 528:an är av en lite råare karaktär än den mindre 523:an. Sen så låter det alltid lite från BMW's motorer(främst sexorna och uppåt s.a.s.) men det är väl bara av den mer härliga sortens ;) Mvh Janne. |
|
|
Rätt så framträdande vet jag inte om jag vill kalla det, men visst hörs motorn mer vid gaspådrag. Men det är ju så man vill ha det, man vill ju höra den härliga motorsången, speciellt i en BMW. Jag är rätt så säker på att det är gjort så med flit. |
|
| Motorljudet i en bmw är lika mycket framställt som avgasmullret i en volvo 850. Man plöjer ner mycket pengar i att få bilen till en viss karaktär. Audi siktar på en diskretare framtoning = mindre avgas+motorljud. | |
|
Har du kollat att det är originalljuddämpare och inte något annat fabrikat som är ditsatt? Många byter till en annan slutdämpare och får på så sätt ett "trevligare" ljud och snyggare utseende. Dr. H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.