|
|
|
|---|---|
dewsrocker |
vad tror ni om en 540 v8 i en e30 kaross??? |
max f |
tajt men klart flashigt och framförallt framtungt |
dewsrocker |
vad tror ni dom säger på besiktningen?? |
|
Hej och välkommen (åter)... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
max f |
det beror på om du bygger om bilen så går det o få den godkänd ändå men det som inte får vara högt är ju avgasvärdena och ljudnivån |
mag |
Motorn väger faktiskt lika mycket som stora 6an (M30) utan kringkomponenter och dom borde ju vara lättre till V8an (mer plast och stålgrenrör). Dessutom är motorn med största sannolikhet kortare, så det borde kunna bli mindre framtungt än tex Alpinas B6or. Det finns/fanns en E30 med V8 som gick i långloppsserien team Viking tror jag dom hette, ruggit snygg motorinstalation såg inte alls så trångt ut. |
|
Tyvär omöjligt att besiktiga. Finns massa inlägg om motorbyte och effektökning. Möjligen att det går med lilla v8 och att man reggar om bilen som ombygt fordon. Söker automatlåda till E30 Ingenting är omöjligt |
|
|
Se bara på B8:an... Där är ju motorn iof uppborrad och trimmad, men konceptet modern V8 i liten bil kan ju inte vara så tokigt. Det bästa vore ju om man kunde ta M3:ans chassie och trycka ner en lätt trimmad M60. Personligen sitter jag och suktar efter en B8... |
|
|
Jag har sett bilder på en 2002 med M6 (M30 3,5 286hk) motor i... V8 i E30 kolla: Länk Old BMW's dont die, they just go faster... |
|
|
Förresten glöm V8'an... det e 12cyl som gäller... Länk |
|
| Tycker inte att det borde vara omöjligt att få igenom en e30 med v8:a i. Iaf om man ser till lilla v8:an så har den mindre effekt än vad det är i m3 se original, däremot är vridet högre men inte så jättemycket har jag för mig. Har varit sugen på att få i en 4,4 litersmaskin. Skulle kunna bli kul med kompressor på... :) | |
|
Jag tror nog ändå mer på att "sugmotor-trimma" och fixa ett riktigt chassie runt motorn, för att sen köra ifrån allt och alla (på bana alltså)... Skulle dock ändå gärna se bygget när (!) du är färdig. Det finns ju en gräns för vad amatörbyggda fordon får ha för vikt/effekt-förhållande, kanske är svårt att komma under denna ens med en standard M62 i en E30, men som sagt, vet inte vad gränsen ligger på. //Magnus |
|
|
Gränsen för amatörbyggt fordon är 15kW/100kg tjänstevikt E30 har tjänstevikt lite beroende på utrustnig ca 1200kg => 12*15=180kW = 244,6hk Tror inte det finns någon begränsning på vridmomentet. LÄS: Länk Söker automatlåda till E30 Ingenting är omöjligt |
|
|
jag såg att det var någon som sa tt det skulle bli tungt, men.....det är fel: 540 motorn(v8 4.0 286hk) är lättare än m50 motorn som borde ha ganske jämn vickt med en m20 motor sdom sitter standard i en e30 325, 323, 320..och då kan man ta slutsattsen att en e30 men 540 motorn skulle bli något lättare än originalet..najs:) kan låta konstigt men det är pga. att blocket i v8:an är i aluminium och m50,m20 i gjut-järn.. jag funderar också på v8 4.0 i e30..tänk vilket drag!! /Tobe Planerar sitt vrål-åk;) |
|
|
oj jag tänkte kanske fel..kanske är alpinas v8 som har block i alu..men inte ricktigt säker /Tobe Planerar sitt vrål-åk;) |
|
|
Tror att alla BMW:s V8 har alublock. Ingenting är omöjligt |
|
|
Som mikke i säger.. vad är det för fel på 12orna :) Länk West Coast Räcers | Länk före detta "Csoft" |
|
|
Det finne en e30 med v8 till salu på mobie.de....en cab Ser riktigt fin ut. säkert en skön glidar bil.... Stefan_J BMW 325ix -87 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.