AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
703

kass gasrespons, tröga växlar samt skrammel. Gnissel från från framhjul vid svängning

kimozabe
tja boys!

Sitter o grämer över min 525i 12v -90 m20b25 och har lite frågor då jag är amatör när d gäller mekaniken under huven.

1. När jag trycker snabbt o släpper snabbt gaspedalen, så får motorn ett ljud som låter som den 'tjippar' efter luft, sedan går den Ner i varv ist för att gå upp i varv. Normalt? alltså en snabb dutt på gaspedalen.
När jag Tog bort insugs slangen(den stora svarta) så va det massa smuts, kaffe sump liknande fuktigt vid spjället, Kan det hände att d åkt in en hel del skit ? Hur kan jag blåsa ur/städa där inne på enkelt sett? Hade original filter+burk. Dock bytt till Open air nu, upptäckte kaffe sumpet under bytet.

2. Växlarna går i trögt, Det låter mycket när jag växlar, från lådan. Massa Skrammel när kopplingspedalen ej är ner tryckt.
När jag växlar känns d nästan som man har kopplingen nertryckt.
Är det svårt att lufta kopplingen? Måste jag hissa bilen?

3. Efter jag bytt Broms belägg fram så har det börjat gnissla en del vid svängning vid låg hastighet, alltså ganska stort ratt utslag, och det gnisslar vid vanlig inbromsning, Gummi mattor sitter på beläggen(Biltema). Ska jag kräma på massa fett för att bli av med ljudet?

4. Hur blir jag av med det irriterande höga tickandet från spridarna? Testat med tvåtakts olja, Injection Cleaner.
Nästa project är Bränsle Filter, Hoppas d inte har nåt med pumpen o göra.

5. Hur blir ljudet om man tar bort sista ljuddämpar burken och ersätter med raka rör? Bluddrigt o fjantigt eller sportigt?

Sorry massa funderingar, går galen och har svårt att felsöka då jag inte vet vart jag ska börja :)

Mvh Kim

Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
1. Kolla alla vakumslangar. kan vara läck i en sådan.

4. Byt olja

5. Ersätt slutljuddämparen med någon form av 3" dämpare istället. Så får du ett rått o sportigt ljud.

Nord
det är bara att glömma bort och ersätta bakre ljuddämparen med raka rör, hade raka rör sista biten också på min lilla 316, levde om en hel del må jag säga, gick knappt att sitta i bilen en längre bit, tyckte det var "fränt" typ i 1 mil eller så, sen blev jag less och satte dit bakre ljuddämparen igen

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
kimozabe
Okay. skippar att dumpa sista dämpet då :) Tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.