AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
856

Hoppar i tomgången upp och ner

He
22
Henrik_h
325 BMW -91
Okej. Någon som vet varför min BMW 325 e36i På tomgång hoppar mellan ungefär 1000 varv o ner till ca 500 varv. Upp o ner. Förstår ingeting. Någon som kan hjälpa mig. Om man lämnar in den till en bmw verkstad kostar det as möe. Så fall ca ?

Hankis

Hankis
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Tjuvluft kanske. Kolla med startgas.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
He
22
Henrik_h
325 BMW -91
Erik. Hur kollar man det då.. Allså med startgas?

Hankis
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Låt bilen gå på tomgång. Spraya startgas runt slangar och anslutningar. Om den ökar i varv, varje gång du sprayar på ett visst ställe drar den in tjuvluft där.

Vanliga ställen är vacuumslangar och allt av gummi. Kolla speciellt bälgen mellan luftmängdmätaren och spjällhuset. Den brukar kunna spricka på undersidan.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
pjotor.
har samma problem, har hört att det kan vara lamdan som är dålig men vet inte säkert.
changco
lamdan tjuvluft eller tomgångsmotorn. ta isär den renjör den med 5-56 har samma problem förutom att min drar mer bensin och är slöare så antar att det är mer tjuvluft eller lamdan som är paj på min...
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Ni kan pröva med att "nolla" styrboxen.
Ta av pluspolen på batteriet, helst gärna över natten. Då ska det förhoppningsvis ta bort detta fenomen.
changco
stensth:
kan det inte dyka upp massa andra problem i sammband med detta?
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Det ska inte dyka upp några andra problem bara för att man nollar styrboxen.
changco
kanske man själv ska ta och testa det, har samma problem förutom att min drar dubbelt så mycket som normalt och har inga problem med tjuvluft, tomgångsmotor eller lamda.
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Changco: Har bytt till ett sportluftfilter nyligen??? Isåfall är det bara bra att nolla datorn.
changco
Bempa: jo det har jag gjort även bytt tillbaka men problemet fanns tyvärr innan också, sen efter man nollat boxen hur lång tid ska det ungefär ta innan den här fått alla uppgifter och ställt in allt igen ?
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Finns olika teorier om hur länge det tar och hur man bör göra.
Kolla dessa:
Länk
Länk
changco
bempa: får tacka och buga så mycket kolla båda länkarna den sista hade ju exakt samma fel som jag har, så nu ska jag ut och testa. hoppas man slipper tanka bilen varje dag istället bara varannan.
changco
trodde min lycka var gjord, funka bra ca 20min men sen balla tomgången ur och den börja dra mer bensin igen. får prova koppla ur batteriet över natten och kolla igen....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.