|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag och farsan har en diskussion om vinterdäck. Han har ett par Gislaved Nordfrost 2 (dubbade av årgång 1999 då bilen kom till sverige) Det är gott mönsterdjup kvar ca: 5-6 mm men alla dubb är borta! Man ser endel dubb som har gott av och sitter kvar långt in i hålet, men majoriteten (så gott som alla dubb har lämnat däcket med tomma hål) Nu till min fråga, farsan tycker vadå?? bättre än inga vinterdäck alls jag har antispin & abs-bromsar! Medan jag tycker det spelar ingen roll dubbade däck skall vara dubbade, annars så har dem sämre vintervägsegenskaper, odubbade/friktionsdäck har en annan gummiblandning än dubbade (tror jag) för att ha jämförbart grepp. Dubbdäcken lever på dubben och när dubben är borta så är det inte lika bra som vinterdäck längre, abs & antispin skall göra körningen säkrare tillsammans med bra vinterdäck Dubb som friktion spelar ingen roll! Dessutom så sitter vinterdäcken på rostiga plåtfälgar, ett däck har till och med pyspunka och har blivit lite skadat pga det. Jag tycker att han skall köpa nya vinterdäck eller bättre beggade på alu-fälgar dubbade eller friktion är upp till honom! Detta är mina högst personliga åsikter och resonemang! jag har inga bevis på att dubbade vinterdäck utan dubb har tappat sina vintervägsegenskaper! Utan detta är bara ett antagande! Är det någon som kan motbevisa mig, att min farsa har rätt? Skriv gärna synpunkter och fakta vad ni tycker om inlägget och ämnet jag tar upp? Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* | |
Gemini__ |
En tanke bara, om det är tillräckligt med mönsterdjup kvar skulle du låta kompletteringsdubba däcken. Mvh: Thomas |
|
Nej du har helt rätt. Och köp inte begagnad... Min farsa säger att gummit bli hårdare med åren så vägägenskaparna blir åt skogen. (Farsan äger däckverkstad ute i Bromma) Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
| Jaha, då vet vi en som alltid har fina sulor på bilen då b97_knl ;-)) | |
|
kan man köra bra så behöver man inga vinterdäck ! körde med blanka alpina 16" i snöstorm ! anpassa farten och avstånd kör med förstånd... spara tusen lapparna kör du mycket på vintern är det värt kör du bara i stan skit idet ! kör på de gammla ! Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Jo då Nokian`s Hakka 2 fick jag för en bra pris, (fortfarande skyldig farsan pengar:-), går nu o funderar på vad jag ska beställa till nästa sommar, mina pilot sport 1 är nästan slut efter Mantorp. Kanske PS2 som alla verkar älska här på forumet.. Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Köp nya vinterdäck, jag lägger hellre pengarna på det än självrisken. Hur duktig förare man än är så är det klockren idioti med sommardäck på vintern. Det finns ju goda anledningar till att det är lagstiftat om vinterdäck, en av dom är ju att oväntade saker sker, hur långt avstånd du än håller. Snackade lite med min däckgubbe, endel av skatteåterbäringen ska nämligen hamna runt fälgarna. Han hade vart och provkört nya Hakkapelitta 4 på vinterväg, och till och med han var ruskigt imponerad. Bättre allroundgrepp än Hakka 2:orna, som var referensdäck, enligt honom. Men den stora skillnaden var visst ljudnivån, mycket trevligare på dom nya. För fyra sådana (195/65-15) skulle å ge 5200:- monterat och klart. Så sådana blir det för min del. Har mycket goda erfarenheter av Hakka 2:orna, så jag hoppas att fyrorna är så bra som det sägs. Däcken är speciellt viktiga när man som du (och jag) bor på dom breddgraderna där vintern aldrig kan bestämma sig. Hade jag bott längre norrut med stabilare väderförhållanden hade jag satsat på friktion, men här nere vill jag ha dubb som bettar fint i isen. Allra helst med tanke på hur blixtsnabb snöröjningen är :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Det hjälper väl inte om man är super duktig förare, om en unge springer ut på vägen mitt framför dig så blir det GANSKA svårt att få stopp på bilen med slitna däck!!! Mvh Abbe Länk |
|
|
Att snåla på däcken är nog det dummaste man kan göra! (när det gäller en bil) Om dubben är borta är vinteregenskaperna mycket dåliga. Att vinterdäcken dessutom är fyra år gamla gör inte saken bättre... Utöver det anser jag personligen inte att 5-6mm är speciellt bra mönsterdjup på vinterdäck! Att säga att man har ABS och antispinn gör inte bromssträckan kortare när man måste panikbromsa på isen! Som flera andra har påpekat: Byt däck! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan bara instämma med de ovan, varför snåla på en så viktig detalj som däcken. Billigare livförsäkring finns inte. Som påpekat är inte 5-6 mm mycket till vinterdäck. Dubbarna har endast funktion när det är is, i snö gör de ingen nytta. Friktionsdäck är konstruerade för is/snö och har antagligen bättre isgrepp än dubbade som tappat dubben. 4 lock på nya sulor kan vara väl investerad pengar. Att köra med sommardäck är bara korkat, köp då hellre en uppsättning kassa v-däck, för polisen bötfäller med 800kr/däck för felaktiga eller för slitna om man blir stoppad. FB kan även vägra betala vid skada då man inte följt villkoren. |
|
|
T ex: Hellre dåliga dubbdäck och ABS än bra dubbdäck och inga ABS. ABS är kungligt på vintern om jag får säga min åsikt! I kombination med bra däck är det förstås det bästa. |
|
|
Stavros, själv skulle jag välja bra dubbdäck utan ABS framför dåliga dubbdäck och ABS! ABS kan aldrig öka friktionen till underlaget, men det kan dubbdäck! Som en liten parantes kan man nämna att ABS faktiskt kan förlänga bromssträckorna vid vissa förhållanden jämfört med vanliga bromsar som är låsta (främst vid lössnö och lösgrus, där en "kil" av snö/grus skapas framför ett låst hjul och ger kortare bromssträcka)! Däremot är jag så lyckligt lottat att jag har ABS på min bil (det är en mycket bra uppfinning!), men det ser jag inte som någon ursäkt för att snåla på just däcken! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Aldric |
Däck och bromsar är heliga, jämfört med dom två komponenterna är sänkning, stereo, trimchip och frontspoiler fullkomligt irrelevanta! För hur kul är att att ha en fräsch bil om den inte stannar på vägen? |
|
Snåla aldrig på däcken, när jag bytte till mina sommardäck tidigt i våras så köpte jag nya vinterdäck då. Jag fick 4 nya gislaved nordfrost 2 för 2500kr, och det är billigt det. Skall man köpa vinterdäck så skall man göra det innan det blir kallt och blaskigt. |
|
|
Johan B: Nej nej, självklart ser jag inte ABS som en orsak till att kunna ha sämre vinterdäck. Sån är jag inte. Men om jag nån gång får ekonomiska motgångar hade jag prioriterat så. |
|
|
Hej! Tack för alla synpunkter:-) Det blir 4 st Nokian friktionsdäck med alufälgar från AEZ. Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.