AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.644

Vanligaste bilfärgerna (statistik)

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Enligt PPG Industries (ett företag i lackbranschen) så är de vanligaste bilfärgerna enligt följande:

EUROPA
1. Silver/grå 40%
2. Blå 19%
3. Svart 13%
4. Grön 9%
5. Röd 9%

USA
1. Silver/grå 22%
2. Vit 16%
3. Röd 14%
4. Blå 13%
5. Ljusare toner av brun och gul (t ex champagne/guld) 13%

JAPAN
1. Silver/grå 35%
2. Vit 35%
3. Svart 9%
4. Blå 8%
5. Röd 5%

Silver/grå är utan tvekan den mest populära färgen oavsett kontinent. Lite förvånande att vit är så populär i USA samt Japan och inte ens med på topp 5 i Europa. Om man vill skilja sig från mängden skall man med andra ord ha en vit bil i Europa och grön i USA/Japan. =) Siffrorna ovan gäller år 2002, tror dock att det är marginella skillnader jämfört med 2003. Nästa år kanske man kan se en viss skillnad i nya (mer vågade?) bilfärger...

roadZter
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Silver har blivit väldigt poppis de senaste åren det märkar man även utan ovanstående statestik, det är en praktisk och "lättskött" kulör. Det var en likadan våg med vita bilar i början och mitten på 80 talet här i Sverige.
Det är kanske på gång igen, vi brukar ju komma efter USA med ett par år.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror sällan att vågade färger kan smyga sig så långt upp som top 5 för en hel kontinent, eller kan ni se phoenix gul som en top 5 färg i europa? :) Skulle tippa att dessa färger med inbördes förändringar toppat de senaste 20 åren, men några undantag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan ligga något i Hassos profesia av att vitt är på väg tillbaka.
De som förstår sig på, påstår att 80-talsmodet är på väg tillbaka...

Damma av era vita loofers med guldspänne!
Kolla in gamla avsnitt av Miami Vice för att få vägledning!
Vita bilar med guldkrom (helst äkta guld!) samt olika pastellfärger är nog framtidens melodi de närmaste åren... :oDDD

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
acey: Phoenixgul ligger på plats nr 5 i USA så varför inte... :o)

roadZter
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Om profetian om att 80-talet är på väg tillbaka så borde väl min röda E30 snart vara toppmodern designmässigt sett. Det är ju inte tråkigt för mig i så fall. :)
Skulle i så fall dedär blöjbeklädda XC70, Audi Allroad m.fl. vara svaret på 70-talets något udda vinyl- och plastytor i svart eller grått måntro? Då borde de ju vara på väg ut (hoppas och tror jag faktiskt).
Att det kommande modet blir lika groteskt som 70- och 80-talens utsvävningar tror jag väl inte, men vi kan nog räkna mer fler ljusblåa och orangea bilar på vägarna igen skulle jag tro faktiskt.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kände mig ganska ensam om mitt färgval på väg ner till Knutstorp, på Knutstorp och på väg hem från Knutstorp ;-) Dessutom var de tyska turisterna längs med E4:an ganska nyfikna på bilen...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Johan B: Skulle vilja påstå att 80-tals modet har varit här och är på väg bort igen, däremot är färgen vit väldigt het denna säsongen räcker med att titta i vilken inredningstidning som helst eller varför inte titta på modet - vit kostym någon? Miami Vice referensen är däremot ganska klockren, fast du kan byta ut guldet mot silver, eller iaf vitt guld :)

Sen tycker jag nog att alla bilar inte passar i vitt.

DZ: Av alla J**la färger fanns givetvis phoenixgul med, okej correction jag menar i europa så klart. Sen står det faktiskt ljusare toner tycker phoenix gul är ganska stark ;)
Vitt är ju kungligt på klassiska bilar som bl.a. Porsche 930 Turbo, BMW M1, BMW e30 M3.

/Wille
Vitt på en rolle el en jagga funkar bra men annars e ja osäker.

Mvh/Soki

Länk

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Vad tycker ni? inte så illa eller hur?

Länk
En pinsam sak på E6an inträffade här i veckan:

Rullade på norr över från Malmö ser nåt vitt en bit bakom (350 m kanske) tänker " jaha en såndär Daweoo eller en KIA Magentis eller nån sån koreansk cadilac wannabe"

Bilen kommer närmare " satan vad fet den ser ut ,kanske en Hyundai XG30 (??)"

ytterligare lite närmare " det vilar nåt bekant över den......"

Försent när den passerade insåg jag mitt misstag och såg vad det var:

En Alpinvit 530i E60............

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jag förstår då inte vad många har emot vita BMW! Jag tycker det är mycket läckert, om bilen bara är snygg i övrigt!

Dock har jag svårt att se det vackra i en Alpinvit E60...den bilen, liksom E65, gör sig klart bäst i mörka färger, helst svart. Fast det är klart....med de där läckra 18":arna så..... :)

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hvit farge får man vente med til jeg har glemt vår gamle, skitne, upolerte, rustne Mazda 929 -86. (Men hvordan kan jeg glemme den?). Glad den ble skrotet for et par år siden.

Hadde vært interessant over farge-statestikk over modeller. Som f.eks BMW, Audi, MB etc., og BMW E39, E36, E46, touring, coupe, sedan osv.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
min bil är grå...

Jag trodde att den vanligaste färgen var fortfarande röd?!

häftig BMW-sida:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag börjar tro att det bara säljs nya BMW i silver, 9 av 10 BMW som jag ser nuförtiden är silver! Mycket snygg färg men inte så kul när de flesta är silver.

Mvh Abbe
-BeeMWe-
Det är äckligt fult med vita bilar, precis som min 320.
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Tänk er en vit M535 E28 med original BBS Split fälgarna och svart skinn, kan de bli bättre???

//Cosmos
Vadå Väghållning??
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag säger som Snatto, trodde att den vanligaste färgen var röd i olika toner... Det är iallafall de (har jag fått för mig) som man ser mest i trafiken...

// Erik

----
No real power, just turbo shit!
Ja
760
JanF
530i-93
Ja, rött är vanligast i bilregistret om man gör en sökning. Måste nog sälja silverfärgade biler i topp under flera år innan det totala antalet kan gå om de röda.
Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Personligen tycker jag att vita välskötta bilar ser riktigt snygga ut med lagom styleing och tonade rutor. Exempelvis en e36a coupé.
Sen så är det ju lättare att täcka igen stenskott osv på en bil utan metallicfärg.

I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.