AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.236

Kondensator installation?

Sida 1 av 2
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tjenixen, har beställt en kondensator, vet vad den används till etc, men för säkerhetsskull så undrar jag hur man kopplar in den?? Någon sa i serie på jorden?! men det kan väl inte stämma helt! tacksam för svar!

//Simon
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Vad rökte han?

Plus till plus, minus till minus. Konstigare är det inte. Kondensatorn ska sitta som ett parallellkopplat batteri, alldeles intill slutsteget med så korta kablar som möjligt. Ett tips är att skaffa ett powerblock med säkringar och även säkra av kondensatorn. Den kan ge en jä..a märla om den kortsluts.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En sak som man skall tänka på (sägs det, har aldrig installerat kondensator själv) är att långsamt ladda upp den med hjälp av ett motstånd. Det verkar i och för sig rimligt, skall det över huvud taget vara någon vits med en kondensator måste den snabbt kunna ge mycket ström, vilket innebär att den också snabbt kan dra mycket ström.
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
do kopplar in kondensatorn så att den delar pluss med slutsteget, dra sedan separat minus kabel, men jord på samma ställe som du jordar slutsteget. du ska ladda uppden med ett motstånd i några sekunder, jag tror motståndet är på 480ohm eller nått sånt, det ska medfölja. det är inga svåra saker alls. hopas du får nytta av det

mk
gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Helt rätt Nockenwelle. Mycket viktigt.

En kondensator har väldigt låg inre resistans, så om man ansluter en urladdad konding utan motstånd så kan det bli så höga strömmar att batteriet i praktiken kortsluts. Motstånd följer oftast med kondensatorn, samt instruktion om hur den ska anslutas.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej tackar så mycket för tipsen, vet inte vad han rökte, men han går en elinstallations utb. han bör nog hoppa av låter det som?! =)) Fast iofs det har inte så mycket med kondensatorer att göra! =P

Okej, så motstånd följer med, kan inte den redan sitta inbyggt i anslutningarna på kondensatorn? Har inte fått den ännu, så jag vet inte vad som kommer med, eller hur det ser ut, det är iaf en 1farads från MDS!

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Motståndet kan knappast sitta inbyggt, för då skulle det också reducera den ström kondensatorn skall kunna ge, såvida det inte finns en omkopplare förstås.
gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Det finns förstås kondensatorer med inbyggd(påbyggd) laddelektronik, med voltmeter osv., men en kondensator utan detta laddar man genom att lägga ett vanligt kolmotstånd tvärs över polerna, och sedan släppa på ström.
Du menar förstår i serie med t.ex pluspolen, inte tvärs över.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tackar!! Så kondensatorn ska laddas upp först med ett motstånd, låter inte så svårt! Läste någonstans att en som installerat kondensator fått sitt batteri tömt på några ynka dagar, kan det stämma, låter mer som om han råkat koppla fel?!

//Simon
Kondensatorn drar ingen ström när den väl är uppladdad.
Istf för en stor konding skulle det nog funka bättre med flera små, de är snabbare.
Iofs tillhör jag de som inte tror på några underverk med kondensatorbankar, de kan ju aldrig tillföra nån effekt. All effekt skapas i generatorn och mellanlagras i batteriet. Bra batterier har ett inre motstånd på några 10-tal milliohm och kan följaktligen ge ifrån sig stora strömmar om kablage osv är riktigt dimensionerat.

FP
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Helt sant som folke säger. Problemet är ju ofta att det är svårt att dra kablar med tillräckligt stor area från motorutrymmet och bakåt. Då kan ju en konding va bra att ha..

///Jesper
Njaa. Om du vill ta hjälp av enstaka transient med efterföljande paus, kanske. Om du behöver mera ström konstant, absolut ingen hjälp alls.
Vid "normal" musik finns ingen tid för återladdning av kondensatorn, spänningen vid slutsteget sjunker till den nivå som bestäms av spänningsfallet i kablaget. Kondensatorn kan aldrig ersätta rejäl kabelarea eller tillföra effekt.
Om man har tagit ut en strömstöt ur kondingen så skall denna laddas tillbaka, helst blixtsnabbt om den skall finna tillgänglig omgående för ny transient. Den ström som åtgår för detta skall tas från samma kabel som samtidigt matar slutsteget med X amp, fundera lite på detta,

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hmm.. när man själv tänker efter så var nog kondensatorn en onödigt investering, men nåja! Fick den iaf idag, kom inte med den minstaste lilla manual eller dylikt... om jag förstått det rätt så ska den serie kopplas på strömkabeln, men ska ha en egen jordkabel! hur ska man ladda upp den då, med det lilla motståndet? förklaringar på lågnivå tack ;))
gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
folke: Jag menar förstås i serie med pluspolen, inte tvärs över.

Xtracrispy: Batteriplus till seriemotstånd till kondensatorplus (till slutsteget), ev med säkringsblock emellan. Minussidan kopplas "som vanligt", och kondensatorn jordas gärna i samma punkt som slutsteget.
Kondensatorn kopplas parallellt över inkommande matning till slutsteget, plus till plus och minus till minus. Vet inte om det framgått tidigare men motståndet används givetvis endast en gång vid installationen/första inkopplingen, därefter måste givetvis kondingen ligga direktkopplad enligt ovan, annars är hela arrangemanget verkningslöst.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej, så jag parallell kopplar till kondensatorn, så mellan ström och + på kondensatorn så lägger jag resistiorn, hur länge då? några sekunder eller?? bör man sen ta ur säkringen innan man skruvar dit själva kabeln på kondensatorn?

Tack så jäkla mycket för all hjälp! Nu var jag lite smartare!

//Mvh Simon
gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Det kan ta några minuter att ladda kondensatorn. Kolla med voltmeter; när batterispänningen och spänningen över kondensatorns poler är lika är det klart. Det är alltid att rekommendera att ta bort säkringen innan man arbetar med strömkabeln.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ska man ha bilen igång när man laddar?? Spänningen är ju aningen större då?
gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Nej det behövs inte. (Spänningen ökar oftast inte förrän motorn varvar lite, från 1500 rpm ungefär).
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej, nu verkar jag ha klart för mig hur man gör! =) Men måste man ladda upp med resistor varje gång, man t.ex kopplat ur batteriet etc??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.