AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.448

Bilen rullar trots växel i vid parkering

Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Gjorde en smått skrämmande upptäckt vid ett besök hos svärföräldrarna. Deras garageuppfart består utav en ganska brant uppförsbacke och när jag parkerat, stängt av motorn, ettans växel i, så rullade den bakåt ett "kugg". Sedan gungade bilen lite sakta i ca 5 sekunder och sedan rullade den ett kugg till osv.
Vad innebär detta?
Dåliga synkringar? Koppling?
Har inte märkt något annat som tyder på problem med detta förutom att packningen till växellådan fuktar lite olja.
Fick en liten tankeställare i och med att p-bromsen också är lite dålig. Man får akta sig för att parkera i backar för tillfället.

Kalle
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Är inget fel på din bil förutom parkeringsbromsen. Tror knappast att det är nått som kuggar över, för då hade du med största sannolikhet inte kunnat köra bilen alls. Det är helt enkelt så att motorn dras runt när du står i backen. Sen att det tar en stund mellan "rullningarna" beror ju på att det är svårare att få runt motorn i en kompressionstakt.

///Jesper
Att ha en bra parkeringsbroms är ju alltid bra om bilen ska gå igenom besiktiningen. Men detta med att den skulle dra runt motorn pga lutningen.. Tja i teorin är de fullt möjligt med tillräckligt motlut. Men jag har parkerat min bil i väldiga backar och aldrig råkat ut för detta. Givetvis drar man åt parkeringsbromsen med. Att tillexempel sjösätta en båt med dålig handbroms är ibland en lek med både bil o båt :)

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
bmwracing
Men såå mycket lutning behövs ju inte... rätt logiskt att den rullar bakåt i en backe. Lite olika från bil till bil, olika utväxlingar och motorstorlek/skick o så. Men kompressionen läcker ju förbi kolvringarna om man drar runt motorn sakta. så det är ju rätt normalt...

/ racing
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.