|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kör en 325 i cabrio -94 så AC:N är inte det jag använder så ofta men i lördags på väg till Knutstorpsträffen med hardtoppen på och yttertemp på kring +30 var det dax för AC:n att bekänna färg. Det kommer sval luft men den är inte "iskall" som jag upplevt i andra bilar. Och det blir inte riktigt kallt i bilen heller, det blir kanske 22 grader om jag kör med stängda rutor och jag tycker det borde knna bli kallare om man kör några timmar även om det är +30 ute. Är det dax att fylla på/byta ut kylmediumet i AC:n eller är det något annat som är orsaken? Vad bör påfyllning/byte av kylmedium kosta? Blir AC sämre med åren? Bilen är ju direkt jätteny, 9 år gammal men jag hoppas och tror att tysk kvalitet ska vara längre än så. /Patrik, 325i cabrio -94, BMWCS 4096 | |
| Ska inte kylan hålla mer än 9 år?!?! | |
|
Första frågan blir: är microfiltret (kupéfiltret) bytt nyligen? Andra frågan är: är AC-systemet servat/provtryckt/påfyllt någongång? Kan räcka med en fyllning av kylmedia, då någon eller några procent av gasen läcker ut årligen. Ett AC-system brukar tyvärr inte hålla oservat i nio år! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Beräknat läckage ca 5 % årligen vilket gör att systemen läger av efter ca 6-7 år i bästa fall. Tyvärr så är det så att det är "trabantkvalitet" på AC aggregat i bilar. Tunna aluminiumrör och kondensatorer gör att vägsaltet kan förstöra ett system på 2-3 år. ///MVH Hasso Länk |
|
är det hög luft fuktighet så måste den torka luften först, vilket gör att det känns att den funkar dåligt prova kör med innre cirkulation om det blir ngn skillnad. mvh Peter |
|
|
Kupefiltret är bytt för cirka två månader sedan och det var itne så särskilt smutsigt (dessförinnan bytt för två år sedan) så kupefiltret är nog inte boven. Jag kan också tycka att det är lite dålig fart i själva kupefläkten, visst kommer det mycket luft men absolut itne så mycket som i pappas -99:a när man kör fläkten på läge 4 (högsta). Jag har inte fyllt på/provtryckt AC:n under de 3 år jag ägt bilen och vet inte om förra ägarna gjort det, så risken är väl att de inte gjort det. Det låter som om jag ska åka till en kylverkstad och få en översyn/påfyllning. Vad kostar det? Pratar vi hundringar eller tusenlappar? Hoppas på hundringar! Hur fuktigt ska det vara för att avfuktaren ska bli en begränsning? En vanlig solig svensk sommardag som i lördags, dvs inget regn den senaste veckan, +30 grader ute - känns inte som så fuktigt eller hur? Eller kan det vara det och i så fall är det inget att göra åt eller? Vädret kan man ju inte ändra på. /Patrik, med hardtopen av igen och snart dax att njuta av att köra öppet hem 325i cabrio -94, BMWCS 4096 |
|
|
Jag fyllde min och tyckte sedan att det var dåligt ös i den så jag var tillbaka till firman som hade fixat den (provtryckning med kvävgas vaciumsug samt påfyllning köldmedia ca 1kg 1650kr) enl honom så var det den höga luft fuktigheten som gjorde att det kändes som dåligt ös.Jag har här i k-stad 49,3% luftfuktighet Han kollade även så att trycket låg som det skulle. provade en ny V70 den funkade lika bra/dåligt som min gjorde . kolla så att fläkten fram funkar som den ska ? Mvh Peter A |
|
|
Jag har faktiskt samma problem. Provtryckte och fyllde min förra sommaren. Allt har fungerar som de ska fram till för ca 2 veckor sen. Det var säkert 25 grader ute o jag satte på ac:n men märkte inte någon större skillnad. Man kan känna att där kommer något som är lite svallare men inte så kalt som de ska vara. Men det kan vara microfiltret som är i behov av att byta? Bobby |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kontroll och på fyllning max 15-17 hundra + moms. ///MVH Hasso Länk |
|
Kontroll 500 kr Påfyllning 2000 kr Detta på Branzellz (www.branzellz.se) här i Lkpg... En seriös kylfirma måste alltid göra en kontroll innan de fyller på. /Fredrik |
|
| Min AC funkar men känns inte som den ger full effekt så jag tänkte bara ett fylla den. På kyl-stället säger de dock att det är hål i kondensorn. Tycker att är det hål så borde allt kyl-media åkt ut ganska omgående och AC:n borde väl då inte ens gå i gång? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.