AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.276

Svenska bilister värst av alla

Sida 1 av 2
Känner igen Er?:))

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Ja, tyvärr :D

Blir väldigt irriterad exempelvis när folk inte flyttar sig för att underlätta omkörning på landsväg, eller ens tittar i backspegeln!

Ett annat ständigt irritationsmoment är de som lägger sig 2 cm bakom en och trycker, istället för att köra om. En sak om man går upp och lägger sig ganska nära framförvarande PRECIS innan man planerat att köra om (för att minska omkörningssträckan), men att ligga där i flera minuter är både farligt och retligt. HÅLL AVSTÅNDEN!

Om någon (händer inte så ofta) underlättar omkörning är jag väldigt noga med att tacka, med hjälp av vänster-högerblink!

Mvh,
Kalle

====
Min 320iK: Länk
Agge
Är ganska säker på att svenska bilister är långt ifrån värst.
Men visst känner jag igen mig :)

Det mest irriterande är när någon äldre tant/man ligger och puttrar i vänsterfilen under den lagliga hastigheten, när dem inte har något där att göra. Då kommer tutan fram och i sporadiska fall kommer även fingret fram :)

MVH
//Agge

Min bil: Länk
NOLL7NOLL
Hehe den här var rolig:
Erik Nyberg, 29, programledare SVT, Stockholm-Sundsvall-Salt Lake City:
- Jag brukar le snällt mot dem som är arga i trafiken, då förstår de att de gjort fel. Alternativt spelar jag död.

Kan det nte vara trafikfarligt att spela död....
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
När folk i mötande fil gör omkörningar så dom hamnar i min fil så blir jag något upprörd, inte så bra att göra sånna omkörningar... Använder då tutan ganska friskt så dom får skämmas lite inför andra trafikanter :)

/Erik
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
På tal att använda tutan...jag är just hemkommen från en semesterresa. Jag har rest runt lite i forna Jugoslavien + ToR till Sverige.
Min sambo vägrar köra på "Balkan" säger hon - dels för att alla driker och dels för att förarkvaliten är mycket varierande. :-) Man kan helt enkelt förvänta sig alla möjliga kreativa lösningar. Men till saken...vi var i Kroatien till en början - där det råder ganska bra trafikvett med Balkans mått mätt. Sedan åkte vi över till dagens Serbien och Belgrad. Där är det kaos! Inga lagar gäller. Vi skulle in till staden Beograd från en förort och hamnar i en bilkö. Senare visade det sig att bilkön berodde på att det var vägarbeten och 3 filer blev 1 fil. Dessutom ansluter 2 filer från stadens största bad till denna 3 filiga väg. Så i praktiken handlar det om 5 --> 1. :-)
I korsningen strax före den enfiliga vägen står en polis (som i vanliga fall bara lyckas skapa kaos när de är ute på vägarna) och försöker skapa någon slags ordning. Till saken hör att det inte är alla som lysnar till denna polis. Efter att ha suttit i kö i ca 2 h så är folk irriterade och den sällan fungerande kugghjulsprincipen funger ännu sämre. Men till saken - en bil, liten bil med en man och en kvinna sittandes där fram med nervevade rutor försöker sig trots allt på denna princip och försöker komma in från det anslutande badfilerna. Det som hände var att de försökte komma in framför en stor lastbil. Lite fräckt så var inte lastbilschaffören villig att släppa in dem och det uppstod lite - hur ska jag säga - trängsel. Ingen ville släppa utan bilen var redan inne framför lastbilen med nosen och med hö framdörr. Lastbilen närmade sig bilen och klart visade här kommer du inte in och ställde sig ca 3 cm från b stolpen och började tuta med en riktig lastbilstuta - säkert en halv minut. Jag tror att tjejen hörde tutan resten av veckan - MINST. :-))

Mvh

/NP
Shady
japp japp där känner man igen sig
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jodå, jag ser nog ut som på bilden när folk inte flyttar på sig när det är 2-filigt.
Ett exempel;
På väg hem från DK så ligger vi i ca 110 + moms och längre fram så ser jag en bil som ligger i ytterfil och det är tomt i innerfil. Jag ligger ganska nära (ca 5-6 meter) för att visa att jag vill köra om (eftersom det ofta slarvas att titta i backspegeln så kanske hon inte såg att jag var ett s k upphinnande fordon, mer om det senare) efter ca 15 sek använder jag ljustutan och märker att hon ligger i samma hastighet som innerfilen, efter ytterligare 10 sek tutar jag en kort signal men fortfarande ingen hemma...fortfarande tomt i innerfil...då kör jag om på insidan och lägger mig bredvid för att se om personen är sjuk, drogad eller underårig förare, där sitter en 40 årig kvinna med 3 barn och stirrar bara rakt fram! Jag återgår till min tidigare hastighet och ser efter 10-15 sek så ligger hon kvar i ytterfil som inget hade hänt...det var nära att jag ringde 112 och anmäla henne för "hindrande av trafik".
Backspegelsyndromet - då och då när ett utryckningsfordon kommer ikapp så ser man bilarna bara rycker till i ratten och lägger sig i vägrenen, detta måste ju vara ett tecken på att de inte använde spegeln på ett bra tag. Detta återspeglar sig i flera situationer då folk verkar bli lite för avslappnade.
Jag röstar för ett obligatoriskt förarprov var 3:e år så man håller reglerna färskt (bara en sån sak som att blinkers är extrautr på väldigt många bilar ;) och att man går igenom nya trafikregler som tillkommit sen förra provet.

Tack för ordet,

//Stephan

_____
Länk
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Mitt motto: Störst kör först! Sen finns det ngn på forumet som har en bra med "Drive It Like You Stole It".. Världsklass!

Två bilar är fler än en..
56% retar sig på "Förare som kör för nära".
43% på "Förare som kör för långsamt".

56% + 43% blir nästa 100%

Slutsats: 56% av bilisterna i Sverige kör för långsamt.
(Eller är det 43% som kör för fort? Nä...)

Rekommendation: Mera gas, mindre broms, Svensson!

;)

Som ytterligare underlag för ovanstående kan meddelas att min bil drar 11 l/100 km i 30 km/h. Den drar lika mycket när jag kör i 170 km/h. Vilket är roligast? *flin*

Gör det med stil.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Oförmågan att använda backspegeln på motorväg är ju tyvärr utbredd. Det mest flagranta exemplet jag varit med om ägde rum på E4 norr om Stockholm, innan vägen gjordes trefilig. I höjd med Kista kom jag i fatt en bil som låg och körde i vänsterfilen, utan att vilja flytta sig till högerfilen då det var tomt där (vilket det ofta var). Helljusblink hjälpte inte och efter en mil låg bilen fortfarande kvar i vänsterfilen. Då såg jag en ambulans med påslagna blåljus i backspegeln. Jag upptäckte den i god tid och gick över i denn högra filen, men bilen framför låg kvar. Ambulansen hade inte sirenerna på, men med blåljusen fortfarande blinkande lade den sig bakom den trilskande bilen, som inte visade minsta tecken att flytta sig. Efter 10-20 sekunder fick ambulanspersonalen nog och slog på sirenerna, då plötsligt fattade föraren att det var dags att byta fil. Själv passade jag på att haka på ambulansen så jag kom om den andra bilen.
Jag tror inte att föraren av den andra bilen ville jöklas, utan denne hade nog inte tittat i backspegeln på mer än fem minuter. Undras vad det hade renderat för betyg i uppmärksamhet vid en uppkörning.
chrille70
Visst känner man igen sig!

Men samtidigt undrar man om bromspedal är den enda standardutrustning som finns på de bilar som säljs i Sverige, och både gaspedal, blinkers och backspeglar är tillval...?

Mvh Chrille
chrille70> så rätt så rätt, det finns gott av dom i umeå också, man blir lika irriterad varje gång man hamnar bakom nån sån snigel

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
Det jag retar mig mest på var inte med här.
Jag kan acceptera det mesta,långsamma hindrande trafikanter och så,men när det ligger +8 bilar i rad som håller ett avstånd på 2-3meter mellan varandra och i princip omöjligör en omkörning då härsknar jag till.
Där kan man hamna mil efter mil med en tradare längst fram i 80(eller en gubbe i hatt framför den i 70)vanligt på 45an mellan Karlstad och Gbg.
Man har då 2 alternativ,antingen så finner man sig i detta och kommer om när någon droppar av eller så riskerar man sitt och andras liv vid en omkörning av hela kön.
Personligen ligger jag kvar och kokar men har ofta sett(och vid ett par tillfällen mött)den andra kategorin,inte kul men kan till viss del förstå dom.

Henrik
Just det här med att ha noll koll bakåt när man kör i vänsterfilen är ju vanligt i sverige. I förra veckan låg det faktiskt en svart BMW 3-serie och sölade i vänsterfilen utanför Örebro med BMWPOWER.NU på reg.hållaren. Så dom verkar finnas även här inne, vänsterfilsmarodörerna.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
skönt att höra tur man inte kör som en svensk :-)

Mvh/ Daniel

Länk
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Länge leve TUTAN, och KNYTNÄVEN som man kan "hytte" med.
=)

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Länk
-BeeMWe-
Det är tur att man har lite krut under huven som man kan avreagera sig med när man väl kör om...

Vad jag kan se är det 3 slags personer som ligger där.

Kvinnor 55+ ,mammor som har ratten 5 cm från ansiktet och tjejer som övningskör med ratten 5 cm från ansiktet.

Slutsatsen är att singlar under 55 är det inget fel på hehe.
Hj
39
Hjalmar
740 E38
525 E39
325 E30
R90/6
Saknar utredningen om ärlighet.
Borde vara gjord samtidigt, för visst svarar vi svenskar mycket ärligare på denna typ av frågor...

/Hjalmar

Barnvagnsexpressen
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Visst kan man bli lite irreterad ibland,
men min tjej är nog en av de få som har blivit stoppad av en civilpolis för att ha gjort "obscena tecken" åt dem...

Så säger de att 25-åriga killar är hetsiga i trafiken ;-)
Dmi> *ROFL*

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.