|
|
|
|---|---|
|
Då var det redan dax att byta batteri, märkligt? På 528:an har jag haft samma i 10 år.. Pratatade med BMW och de sa att de bara håller runt 4 år! /Henrik | |
|
Min erfarenhet är att ett batteri räcker i ca 5 år. /Hans |
|
|
Min Z3 batteri dog i vintras. 3,5 år gammalt... Konstigt med tanke på att den sitter i bagageutrymmet. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är inget ovanligt, BMWs nyare batterier, speciellt de som inte går att fylla på vätska i verkar vara så där i kvalitet. Sedan beror de lite på hur de sköts, vid "ogynsamm körprofil" BMW uttryck!! på vissa kunder, där batteriet inte underhållsladdads nått dygn med stationär laddare då och då, så blir livslängden kortare, om man tex har mycket kortkörningar så att batteriet aldrig blir hyfsat laddat. ///MVH Hasso Länk |
|
På min Audi A4 -99 höll batteriet i 2 år, bara och slanta upp och se glad ut :-( |
|
|
Mitt i Audin räckte i 11,5 år. Sen gav det upp. Som vanligt vid sämsta möjliga tillfället. Jag feststassad bakom ratten, i tunn skjorta och skinnjacka, termometern visade småkyliga minus 32 celsiusar, givetvis på kvällen på nyårsafton. Då var bilen billig en stund. Men den fick åka bärgare hem, och jag fick åka taxi bort. Givetvis det häftigaste batteriet i prislistan hos OK, snacka om bakfylla :) |
|
|
Okej, vårt batteri tar nog priset: Drygt 6 månader! Dessbättre gick det på garantin. ///M |
|
|
Någon som har någon ide om hur man gör i vinter? bilen kommer att stå avställd och uppallad på bockar i garage under vintern, och då bateriet dog i vintras vill man ju inte pajja det nya i år igen. Givetvis går jag ner till bilen lite då och då och startar motorn för att se att allt fungerara och dra runt olja så packningar och så inte torker. Plockar man ur bateriet så kan man ju inte larma bilen! och man vill ju inte gärna lämna bilen med en bateriladdare på i ett obemannat garage en bit hemmifrån. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Se till att ladda batteriet riktigt fullt (minst ett, helst två dygn med en riktig laddare) så är risken liten att batteriet haverar under vintern. Är batteriet dåligt laddat fryser det sönder vid relativt måttliga minusgrader! Har man möjlighet att underhållsladda batteriet någon eller några gånger under vintern, är det givetvis bra, men det viktigaste är att det är fulladdat när du ställer av den. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Lasse H |
Mitt batteri pajade nu i sommar efter att ha stått i garage oanvänt 6 månader. Kommer nu att köpa en underhållsladdare o plocka ut batteriet från bilen. Laddaren får stå på hela vintern o ladda med jämna mellanrum. man har ju ingen lust att köpa nytt batteri efter varje vinter (1106:-). Har eget låst garage på tomten o rattkrycka till Z3.an så jag behöver nog inte vara rädd för bovar heller.. /Lasse H |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.