|
|
|
|---|---|
changco |
nu när jag bytt jobb och inte använder bilen som transportmedel utan bara för nöje har jag varit inne på att byta till en senare årsmodell av e30 325, nu till saken som leksaksbil vilken föredrar ni som testkört båda. har hört att e30 drar e36an ganska bra pga vikten mm. sen att e30 är bra mycket snyggare är ju inget negativt |
|
Jag tycker att det är betydligt mycket mer körglädje i E30. Att den dessutom är billigare = mer pengar till lull lull är ju inte negativt tycker jag. Söker automatlåda till E30 Ingenting är omöjligt |
|
|
Har gjort just det bytet. Gick från 325i Coupé E36 till 318is E30 (16v). Detta av samma skäl som du - behövde ingen rejäl bil när jag flyttade ner till stan + att jag inte vill ha en blickfångande (tjuvtilldragande) bil stående i stan. Jag trodde jag skulle sakna E36:an massvis och bli trött på E30:an efter ett tag, men icke. Maken till körglädje och balans får man leta länge efter. Har ju haft E30 innan, men detta var något helt annat. Det var E36:ans balans parat med E30:ans känsla och kvicka betéende. Helt oslagbart. Kan varmt rekommendera att köpa E30 (varför inte 318is som ju inte kostar något i försäkring och bensin, har grym balans och går nästan som en 325 även med rattlåset i?). Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Aldric |
Har gjort samma byte som Haglund fast från en 318i till en 318is, det jag mest saknar är E36:ans utseende som jag tycker är bra mycket snyggare än E30:an, men som lekbil är det ingen diskussion om vilken som ger mest kul per krona - E30. Kanske om vi jämför M3:or blir det annorlunda men det var ju inte det du frågade .. ;) |
Tray |
Ska väl också sägas att Haglunds 325 e36 (som just nu rullar i Färgelanda) är jävligt snygg. Bilderna du har av den gör inte bilen rättvis. Det är en blickfårngare. Själv har jag aldrig ägt en E30, men har kört en 320 ett jävla tag före jag fick min 325 E36. Själv tycker jag man inte ska jämföra bilarna så, E36:an är ju hästlängder skönare att köra, enligt mig. |
|
Tray: Tack för det. :) Om inte jag har helt fel så lät BMW-handlaren i Bremen lägga på en hög med extra lager klarlack för att ta bort repor och små parkeringsskador (kvitto följde med när den såldes), så nog var djupet i lacken bra, alltid. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
changco |
tack för svaren det var nästan dom jag hoppades på. helt klart e36an är en bra bil om man vill åka med komfort under längre sträckor + kunna busa med den också. kan inte klaga på den alls förutom ekonomin den kostar ju en hel del. men det blir ut och provköra några exemplar. 318is eller 325ik vilken är att föredra där? är ute efter en bus bil som är kvick i reaktionerna... |
|
Busbil = 325. Går att åka brett med som satan (om du har diffbroms). Bra med pulver och ljud. Kvick bil = 318is. Du slår inte den balansen med en 325. 318is är en väldigt välbalanserad och kvick bil. Reagerar på minsta lilla vink från föraren och talar om för föraren precis vad som försigår. Den ekonomiska ronden lär ju falla till 318is fördel. Delar m.m. är nog ganska lika, men försäkringen är en bra bit under hälften jämfört med en 325. Jag gjorde detta val för ett drygt år sedan och det blev 318is p.g.a. balansen. Detta för att jag kör en del bana, men det är ju helt upp till var och en vad man värderar högst. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
changco |
båda låter som riktigt roliga bilar blir ut och provåka några st kanske slå till innan vintern kommer, för när den är kommen är en 240kommen:) roligare för 1500:- kan man inte ha:) |
|
har bytt från 318 e30---->320 e30------->325 e30------> 325 coupe e36 ! Tycker det har varit densnyggaste och bästa bilen känns modernare och snyggare än en e30 känns gammal tycker jag !! Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Jag har haft min e36 316 ett tag och är hutlöst trött på den. Så köpte en e30 320 i förrgår , helnöjd med den. liten billig soppasnål bil som känns robust och går bra på vägen , inte alls lika plastig som e36:an. Skall nu sälja e36an så fort jag fått tillbaka den nya framskärmen från lackverkstaden. (liten p-skada) "Två ton annars får det vara för min del" |
|
| Skaffade en 325 E36 för nån vecka sen, och det känns som betydligt "mer" bil än E30:n. Men jag måste säga att E30:n är bra mycket skojigare att köra, betydligt mer busbil! Den är till salu om nån är sugen.. :-) | |
changco |
var och provkörde en. var riktigt härlig fast skicket var uselt, så det blir till att skrota e36an :) kanske man kan lägga lite mer pengar under huven och några kr till väghållning också :) |
mackan325 |
Klart du skall ha en E30, för ultimat körglädje satsa på en 323i körgladast i mitt tycke. En 320iS med 2,0 S14 är säkert inte heller fel om du hittar ngn. |
|
Den enda punkt på E36an,enligt mig,som är sämre är känslan i styrningen. Jag tycker i övrigt att det inte finns en punkt på E30n som är bättre än E36an. Nu har jag inte kört M3 eller 318is så de kan jag ej uttala mig om,har kört 320/325,320 i 9år. En väg jag brukar köra på är det en kurva (90,lätt doserad som nyper i utgången)där blev 320n(med bilstein sportpkt.)lätt orolig i 100,i 110 så började den överstyra,med E36an(standard, dämpare och fjädrar) så KÖR jag helt odramatiskt genom i 110. Så i mitt tycke är det ,förutom den ekonomiska aspekten,ett nerbyte att gå från E36 till E30. E30n känns attt gå fortare(men gör det inte)och har bättre styrning. E36an är bättre på alla övriga punkter. Tilläggas skall göras att hastighetsmätarens felvisning är större i min föredetta E30 än i nuvarande E36an. Henrik |
|
|
Styrningen är bättre i E30? Känslan i styrningen kanske. Utväxlingen på styrningen är under all kritik. Får ju vrida på ratten hur länge som helst innan man ändrar kurs på bilen. he rik: Tror något var fel på dina E30:s eller så är det något väldigt bra med din E36:a, för körglädjen, responsen tillbaka till föraren och känslan är väldigt maskerad i E36:an om man jämför med E30 oavsett M-paket hit och dit enligt min åsikt. Sedan att komforten, mognadsgraden av körningen, säkerheten m.m. m.m. m.m. är mångfaldigt bättre i E36:an är ju en helt annan sak. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jag sade inte att styrningen var bättre,endast styrkänslan(har i mitt tycke bättre "markkontakt" via ratten i E30) Och att känslan är maskerad betyder inte att den går sämre,bara att det känns så,betyder ej att det går långsammare på ett specifikt vägavsnitt. Samma med hastighetskänslan,det känns att gå fortare i E30n,men gör det ej. E30n är en bra och kul bil,E36an är en,i alla avseenden utom känslan,en bättre bil om än inte lika rolig. Så visst,ska man ha en billig och rolig bil så är E30n det självklara valet,men det förändrar inte att E36an är en bättre bil(om än dyrare). Henrik |
|
changco |
he rik: har inget negativt att säja om e36an har kört med den ca 2000mil nu och har inget att klaga på, men eftersom jag inte behöver en bil som bruksbil längre utan är bara ute efter en relativt billig leksak som man kan lägga några kr på så den blir ännu kvickare i alla avseenden. en sådan bil skulle passa mig utmärkt :) så det verkar bli e30 modell det visar sig....jag och mina impulsköp så blir det nog en av dom första jag tittar på :/ jobbigt att vänta ett tag tills man hittar en fin bil, då lägger jag hellre några tusen mer... |
cane |
E30 rockar, har kvar min e30 325 cab trots att jag köpt e36 M3 - varje gång jag kör den slås jag av hur kul den är att köra! Slöare, ja, men såååå mycket mer feeling i chassi och styrning jämfört med m3an. 3an är ju helt död vad gäller feedbacken och känns tung. E30 Kommer nog bli (är?) en klassiker. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.