AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.180

Bromsvätska: Byte eller påfyllning?

Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Här om dagen började (!) symbolen lysa i panelen fastän inte handbromsen var åtdragen och efter konsultation av manualen så förstod jag att denna lampa även varnar för låg bromsvätskenivå. Kollade nivån och mycket riktigt så ligger nivån på MIN-strecket. Till saken hör att jag fick byta servoklocka för ett par månader sedan och då tror jag inte det gjordes något bromsvätske-byte. Är snart dax för oljeservice och tänkte be dom kolla då men är det ok att bara fylla på med DOT 4 vätska från macken så länge?
Endast påfyllning borde väl inte innebära luftning.
Bilen i fråga är en 523 -98 som rullar 14000 mil.
Tacksam för svar,

Kalle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går bra att fylla på med Dot4 utan att lufta systemet om det är så liten nivåskillnad att du fortfarande har vätska i behållaren.

I takt med att bromsbeläggen slits och kolvarna trycks längre ut, försvinner vätskan från behållaren ut i systemet.
Tänk på att om man har efterfyllt med bromsvätska pga slitna belägg, kan bromsvätskebehållaren svämma över när man byter belägg till nya fräsha (eftersom man då pressar tillbaka bromsokens kolvar!)!

Om du märker att det fortsätter att försvinna vätska i rask takt har du troligen ett läckage, och det måste givetvis kollas!

För övrig är bromsvätskebyte tyvärr ett av de områden där det fuskas hejdlöst på många bilverkstäder. De suger oftast bara ut vätskan ur behållaren och fyller på med nytt. Då ser det fräsht ut när man tittar, MEN man har gammal vattenbemängd vätska vid bromsarna. Detta kan leda till ånglås med bromsbortfall vid hårdbromsningar, samt till rostangrepp invändigt....

Att göra en extra koll vid bromsluftningsnipplarna är därför mycket klokt efter en verkstad "har gjort" ett bromsvätskebyte! Finns det inga tecken på att de är lossade med något verktyg bör man gå tillbaka till verkstaden...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Tackar så mycket för det snabba och informativa svaret
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Själva bromsservot är ju inget ingrepp i själva bromshydralsystemet utan det påverkar mekansikt bromshävarmen som går till huvudbromscylindern.
Men det är är nödvändigt att ta bort huvudcylindern, pluggar man då ledningarna så är det möjligt att bara lufta vid anslutningsrören på huvudcylinderna vid återmonteringen om man är bekväm av sig.Men det borde man inte göra .BMW ska lufta med trycksättning av systemet, med den speciella apparatur som dom har enligt de instruktioner som finns.
De kan ju ha fyllt på "för lite" bromsvätsak så det låg på nedre gränsen. Fyll på som Johan säger får du se om det återkommer.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Tackar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.