AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
901

Hur utöka med baslåda till H/K-systemet?

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Haj alla ljud kunniga!

Skulle vilja ha lite råd och tips ang. hur jag kan utöka min ljudanläggning på smidigaste sätt. Har idag BMW:s org. Proffesinal RDS bandare med 6-växlare bak. Samt H/K:s högtalare och slutsteg. Systemet ljuder mycket bra men jag vill ha mer tryck (bas) utan att spela sönder mina nuvarande högtalare. Hade tänkt att sätta in en enkel baslåda.

Hur gör jag? Vad behöver jag? Skall jag köpa ett nytt sep. slutsteg till basen el. klara H/K steget den nya basen oxå?

Tack på förhand

Mvh Jimmy

Min pärla::::Länk
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Köp en aktivbaslåda, alltså en med inbyggt slutsteg.
Då behöver du "bara" koppla in + från batteriet, - till jord och norpa ljudsignalen från bakhögtalarna.

Mvh Jonas.N
/////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle
Ji
2.380
Jimmyboy

Jonas.N: Oki, låter ju lätt särskilt när man har batteriet i bagaget. Men att "norpa" ljudsignalen från bakhögtalarna är väl inte så bra med tanke på resistansen? Blir d inte sne belastning på stereon då?

Har hört att nyare BMW Org. stereo inte har någon lågnivå utgång, stämmer detta?

Mvh:Jimmy

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Aktiva baslådor har så hög impedans på högninåanslutningen att det inte har någon betydelse för systemets totalimpedans, sett ur radions synvinkel.

BMW:s stereo av idag saknar lågnivå i vanlig mening. De lite större systemen med separata förstärkare har balanserad utsignal.
Ji
2.380
Jimmyboy

Grizzly: Tack för hjälpen. Men vad menar du med: "De lite större systemen med separata förstärkare har balanserad utsignal."???

Mvh: Jimmy

gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
BMW har valt en annan teknik för signalöverföring till externa förstärkare än de flesta andra. Lite smartare, lite dyrare och mycket svårare för eftermarknaden att reda ut. Det finns för all del slutsteg som tar balanserad signal, Soundstream och ads, för att nämna några.
Grissly har helt rätt men gäller det verkligen E36?

Business-stereon i E46 har i alla fall en balanserad utgång (som bara används om man har Hifi- eller H/K-systemet). Jag har funderat på att bygga ut H/K-systemet med ett Soundstream Rubicon-steg (som tar balanserad signal) plus en skräddarsydd baslåda monterad i reservhjulsbaljan (som är ganska stor om man gör sig av med reservhjulet).
gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Ha ha, först nu ser jag att det gäller E36. Nej E36 har inte balanserade utgångar vad jag vet.

Henrik A: den installationen ser jag gärna framtida reportage om, går själv i samma tankar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.