AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
759

dålig handbroms

var ock bes min bmw 528-97 fick ombes på min handbroms fördålig bromsverkan.min fråga är! det inte själskusterande på handbromsen,går det inte att skustera dem på något sett eller är det ok byte?
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Kan väl vara handbromsbackarna som är slut..
det är nog inte speparata,dem går nog på samma !
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Jag kikade i ETK, och där såg det ut som vanliga bromsbackar.. den har väl knappast bromstrummor som färdbroms bak ? ;D
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det sitter separata bromsbelägg för handbromsen på E-39, och de är inte självjusterande. De går att justera ganska enkelt, det finns redan trådar om detta, sök inlägg och du ska finna.
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Som sagt, inte självjusterande. Det får man göra själv..... Dels inne i trumman, på gammalt hederligt "volvo-vis", och dessutom på vajrarna vid spaken....

Kan säga med största sannolikhet att det inte är bromsbackarna som är slut. Mörjligtvis om det kommit olja på dem, men inte annars. Det är med all säkerhet manicken som drar isär dom som kärvar. Den måste gå jättelätt, och vara insmord med kopparpasta eller dylikt. Har lite erfarenhet av taskig handbroms sedan förra årets besiktning.... :-(
Får du bara det där att gå superlätt, och dessutom injusterad rätt, så låser du bakhjulen på asfalt nästan.....

Prova först att ta isär och smörj upp, och justera, om du känner att du klarar det, så ska du se att det blir bra.... Iallafall ett försök innan du handlar nya backar, som inte är helt gratis....

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Dr
113
Dr. H
540i -98
Används inte handbromsen ofta så kommer den att bli dålig men det fina är att börjar du använda den flitigt så kommer den att spänna sig själv till viss nivå. Nu verkar det i och för sig som om din handbroms är riktigt svag och då måste du göra som övriga här påpekat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.