AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
483

Semestern slut och bilarna sabbade... kul början...

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hallå allihopa!
Har lite frågor angående skadegörelse.
Vaknade i fredags morse av att en granne ringde och berättade att båda våra bilar var vandaliserade. Åker till parkeringen (bor på en ö sommartid.) och får se eländet, bägge bilarna vandaliserade tillsammans med ett par moppar och en annan bil.
Kul....
BMW´n har de repat på baklucka, vänster bakflygel och bakruta.
Vår Yaris hade de repat motorhuv, bägge dörrar fram, alla rutor på ena sidan plus bakruta.
Asså, jag fattar om man slår in en ruta för att man vill ha stereon eller annan utrustning i bilen men att bara förstöra gör mig så jävla arg.
Träffar grannen som ringt mig och hon har ett vittne som såg det hela under natten, denne ringde även polisen men de behagade inte komma utan vandalerna fick hålla på i över en timme på vår parkering....
Men till saken. Vittnet berättar att hon hört namnen på förövarna och det visar sig att de varit på fest på ön under natten, och sovit kvar!!!! mao de ligger och slaggar när vi står där. Vi ringer polisen igen och begär hämtning av dem annars står vi ej för vad vi gör med dem. Polisen kommer efter ett tag och plockar upp två av fyra killar.
De namnger de andra två. Sen visar det sig att de har gått bärsärkagång bland bilar och hus på en sträcka av 700m-1km och sprayat och slagit sönder saker. Miljonbelopp med andra ord...
Hur skall jag gå tillväga för att få tillbaka självrisken? Jag lär ju inte stå först i kön....
Det är bara att beklaga sorgen av förlusten av några tusenlappar.
Att kräva självrisk blir nog svårt som jag förstått det.
Bara att hoppas på att du får tillbaka på skatten så de lägger lite plåster på såren.
Vandalism gör mig minst sagt förbannad och den dagen man kommer på någon som vandaliserar min bil så kan jag bara säga att måtte dom kunna springa fortare än vad jag kan.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är ju det som är det jävliga , jag hade dem inom räckhåll.
Jag var på väg dit med paintball markören i högsta hugg, men innan jag kom fram så ringde polisen upp mig och ville bli hämtade. (nog en jävla tur, både för mig och slynglarna).
Fördelen är ju att jag vet namn och vilka skolor de går i.....
Så man kan ju beställa hem ett lass dynga och dumpa på deras uppfart, en gång i veckan tills deras föräldrar betalar.....
ant
Hubbe: Förhoppningsvis är deras föräldrar av det vettiga slaget. Försök att prata med dem och se vad som eventuellt kan göras.
Att något som detta får hända är helt otroligt!
Spöstraff är kanske något som skulle fungera men att undersöka deras psykiska tillstånd också skulle kunan vara något?
Hursomhelst tycker jag nog att du skulle kunna kräva ersättning så du går helt fri från penningförlust!

Hoppas det löser sig på ett bra sätt!!

======
Min bil:Länk
Hubbe325:

Jag lider med dig, först hade väl din bror otur med hans cab om jag inte minns fel?

När jag hade inbrott hemma så glömde tjuvarna en kalender med alla uppgifter. Efter några månaders jakt med farbror blå så kunda man ta fast tjuvarna(bodde 300m från mig). Vid rättegången kunde jag kräva skadestånd vilket jag gjorde och fick de pengar som jag krävde. Så med lite tur och skicklighet så kan nog även du få en rimlig ersättning.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Hubbe,
Om idioterna icke är myndiga är det föräldrarna som får stå för fiolerna. Bara att skicka en räkning med andra ord, betalar dom inte så gå till kronofogden.

/Erik
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Verkligen trist, Hubbe. Man läser alltför många trådar av det här slaget :(
Stå på dig när det gäller att få självrisken betald....jag hade nog till och med kämpat för att skona mitt försäkringsbolag på kostnaderna. För övrigt tycker jag att det i sådana här lägen finns stora luckor i vårt s.k. välfärdssamhälle.

__
Länk
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hmm, bara som påpekande. Föräldrar är bara skyldig att betala om de själva förfarit vårdslöst i sin "barnpassning" (tillsynsplikt). I annat fall är barnen själva skadeståndsskyldiga. (är de 15-16 år så krävs MYCKET för att föräldrarna ska anses bära något ansvar).

------------------
Always Diesel
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tack allihopa för medlidandet. Problemet är att jag nog står ganska långt ner i listan med folk och försäkringsbolag som kommer kräva dem på pengar, de sabbade för belopp långt över miljonen.....
Jo, starre det stämmer, min brors cab är ännu inte ok.
Jag skall iaf kämpa för att få ut stålarna, det lär dock dröja innan dom faller....
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Lider med dig, men då du vet vilka det var så är ju ändå risken större att du får ut en självrisk än om du inte vetat vilka de var.

Personligen tycker jag att de ska spärras in på livstid = den tid de lever och inte enligt Svenska fjoll lagar (10-12 år eller vad det nu är och de kommer ut efter 5-6år pga gott uppförande). Sitter de inne kan de i alla fall inte förstöra för oss här ute. Behövs det sen fler fängelsen och mer personal så är det väl bara till och välja och vraka, hur många byggföretag skulle inte tacka ja till ett sånt byggprojekt och hur många arbetslösa har vi inte i Sverige.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Hubbe325:

Vi var flera som hade fått påhälsning av ligan och alla möjlighten att kräva skadestånd, om man har rimliga krav så bör det inte vara några problem. Men låt Polisen sköta jobbet jag var oxså inne på samma linje mendå har man kommit ner på samma låga nivå som tjuvarna om du är med på noterna. Visst sånt här med rättegång kan ta tid men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge.

Lycka Till

Ps.Annars kan man göra som eng gjorde skickade alla kriminella till australien:)))
suck, vad är det för #¤&#¤ idioter som håller på, vad trött
man blir!

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Svärd
Ibland vill man ju bara att avrättning införs som straff i Sverige. Då blir det ju inga problem med överfulla fängelser, och jag tror inte många skulle tycka det var roligt att vandalisera och förstöra för andra då. Hur man nu kan tycka nått sånt... Man blir lika ledsen varje gång man läser sånt här, och det är alldeles för ofta!!

//Martin
Dom får helt enkelt betala av kostnaderna dom tillfogat, vartenda öre. Plus skadestånd. Har dom inget jobb får dom jobba av det på kåken istället. Med tanke på att det inte är så välbetalt att vika pärmar eller vad dom gör där så kommer dom nog fixa sig ett riktigt jobb.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Stackars dig. Kom ihåg bara en sak. Det lidelse man får utstå betalar ingen för. Så lägg inte hela livet på att göra upp med dem där idioterna. Nervceller bygger inte upp sig igen :-)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
BmwMutte
finns bara ett bote medel mot dessa kackelackor..= *censur*
Dom där grabbarna kommer nog att få sitt straff, garanterat ekonomiskt i alla fall, varenda bil, moped, cykel och allt annat som dom har vandaliserat kommer dom att få ersätta försäkringsbolagen, inklusive ränta..

Sedan kommer inte dom här vandalerna att få ta ett banklån/avbetalning mm tills dom har betalat av kronofogdens krav, förmodligen dröjer det säkert tills dom börjar närma sig 30-35 års ålder innan allt är betalt, glöm inte heller att det säkert dröjer 5 år från nu innan dom börjar betala på skulden, räntan på 200-300 000 på 5 år blir endel pengar..

Den ånger dom här grabbarna kommer att ha de närmaste 10-15 åren (minst) är nog smått svårt att förstå, och det känns mycket skönt tycker jag! Dom förtjänar det.

Hur det blir med din självrisk vet jag inte, men förmodligen kommer grabbarna att få betala den så småningom..
kimozabe
Införa agning!
I dagens samhälle slipper de säkerligen att betala skadestånd och får istället någon harmonisk resa till Karibien för att bli snälla igen... Suck.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Skrämmande att polisen inte behagade ingripa direkt !

"Två ton annars får det vara för min del"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Var på BMW´s plåt och lack avdelning i tyresö igår. 25:e SEPTEMBER skall de börja med bilen....... Så man får vackert köra runt med dessa konstverk på bilen i över en månad.
Jag som skulle sälja bilen....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.