|
|
|
|---|---|
Grusse |
Undrar var man kan köpa FIA-godkända säkerhetsburar (störtbåge) för racing till E30? Är endast intresserad av byggsatser. Sen är det bra om priset är det rätta :) |
|
Jag köpte jag min från svetsosmide.Länk Grund byggsattsen för racing ligger på 2900:- jag har utöken min bur med lite extrastävor.. så min bur ligger på ca 3500:- för alla delarna. För dom pengarna så får du en bunke rör med färdigbockad huvud båge, toyota stag, rut stag osv...man får även med plattorna till infästningen i chassit. |
|
Grusse |
Okej, verkar ju vara inom rätt prisklass. Var det till din E28 som du beställde? Hade dom det som färdigt kit, eller ville dom ha bilen att mäta på? Hur var passformen? |
|
Ja, det var till e28an som jag köpte buren till. Han hade måtten till e28an..och jag är 99% säker att han har till e30 oxå! Passformen var rätt så ok, fick knäcka till dom rören som går vid A-stolparna lite. Dom rören som måste vara bockade (se grundritningen) är färdigbockade. + en massa raka bitar. Som du får kapa och svetsa ihop. Ett tips, innan du du börjar bygga...kolla upp andras byggen, leta på nätet efter bilder osv. Och om du är osäker ta kontakt med din bes. man från sbf så du slipper göra något som dom inte sen godkänner. Om du kollar på Länk och på Arnes bygge Länk och på Länk så är där lite ideer hur buren kan se ut...tänk bara på att kolla med sbf så att dina ideer är ok...spec om du går efter bmw motorsport burar, då det inte går att bygga en sådan utan licens :-( |
|
|
Jag köpte min ifrån Rolftorps (Gunnarsjös) Svets & Smide (dvs samma som pelle). Var inte helt nöjd med passformen, men inte värre än att det gick att rätta till utan att ha rörbock. De 2 främre bågarna (en på var sida) har en bockning innåt längst nere vid golvet. En del bygger så för att komma åt att svetsa bättre eller nåt...Jag ville ha de raka så det fick bli till och räta ut dem. Om du inte vill ha det så så säg till när du beställer.. Jag har bilder på hur de såg ut när jag fick de... Köpte huvudbåge, främre båge och 22m rakt rör, det är ungefär vad som behövs. Kostade ca 2500:- Det är mycket jobb med att fila till alla skarvar mm. Man kan även köpa färdiga burar från tex. DemonTweeks i england men dessa stämmer ej 100%igt med svenska regler, å andra sidan är de med anpassade skarvar och en del svetsning klar. Ska det sitta i en av dina M3:or? MVH Arne [bmwdriver] BMWCS[Syd]#4324 BMWSC#164 Länk |
|
Grusse |
Tack för svar/tipsen. Finns lite olika idéer, så jag får ta och kolla upp innan vad som är tillåtet. "BMWdriver" Det ska sitta i en 320 E30 som jag funderar på att börja köra i BMW cup. Någon av M3:orna hade annars varit en ypperlig bil i BMWcup, men tycker det är synd att bygga om någon av dom. Vimlar inte längre av fina ex. av M3 E30. |
|
Välkommen i gänget! (Jag och Pelle mfl..) Kul med fler Cup-bilar, bygger själv en E30 för BMWCup Modifierad. Håller med dig om att det är synd att bygga racebil av de få M3E30 som finns... Om man inte hittar en tom kaross vill säga. MVH Arne [bmwdriver] BMWCS[Syd]#4324 BMWSC#164 Länk |
|
|
Gusse; kul men fler som bygger cup bil! Själv håller jag på med en e28 för special klassen Kolla med SBP vad som gäller med buren , om du kan från göra undantag från grundmallen, ändrar rördragningar, infässtnings punkter osv INNAN du gör dom. Du har säkert varit och tittat på sbf sida och sett grundburens utformning. Den funkar bra på vissa bilar och mindre bra på vissa... |
|
|
Länk sen bilder sen Cages.... finns lite burar där att finna inspiration hos BMW 325 IMSA/CSL under konstruktion ICQ#126319414 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.