AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
615

Oljud från klimatanläggningen + varvtal vid start

Tjena,

Jag har en 328 Touring -96 som har börjat ge ifrån sig oljud från klimatsystemet (inte alltid). Det slutar låta när jag stänger av det, och när jag slår på igen så är det oftast OK. Jag får för mig att det kan vara obalans i någon fläkt el. dyl. Är det någon som har erfarenhet av detta, eller förslag på vart man bör börja leta felet?

Min andra fråga är hur mycket är det normalt att varvtalet går upp när man startar bilen (då den stått) Min kan rusa upp till 2000 rpm och ned till tomgång då jag startar.

mvh
Fredrik
Glömde skriva att det rör sig om stora klimat anläggningen.

mvh
Fredrik
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Jag har samma problem på min 328i Coupé. Låter ibland som någon slags undervattens-ljudupptagning, ur AC:n. Skulle också vara tacksam över förklaring och eventuellt om det är dyrt att åtgärds.
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Lite svårt att veta om man inte har hört det, men det kan vara tempsensorn som låter. Det sitter ju ett litet "hål" i klimatanläggningspanelen där den suger in luft för att övervaka tempen. Den lilla fläkten där i kan bli dålig och börja surra. Bara att demontera och smörja upp i de flesta fallen.
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
I mitt fall verkar ljudet vara större än en liten fläkt, samt att det kommer framifrån - motorutrymmet.
chabo
Hej har haft metaliskt klingande från AC-pumpen. Trodde på haveri men det hade fastnat småsten i sprickorna på remmen. Byt rem så är detta borta.
Micke
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Tack för tipsen. Men oljudet i kliman, eller AC:n, på min bil låter bra mycket mer än bara lite metalliskt pinglande. Några ideér?
th
130
thias
323 -96 M-optik
Det kan inte vara ett lagerljud?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Har haft precis det fel ni beskriver.
Det låter precis som ett lager håller på att gå sönder.
Körde iväg till Borgs bil i Vällingby och en mek gick ut för att titta. Han drog på fläkten för fullt sedan försvann oljudet.Har ej återkommit.
Tydligen beror detta på att fläkten går på för LÅGA varvatal under flera års tid.
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Tack för tipset, ska genast prova detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.