|
|
|
|---|---|
|
Har liten fundering ang. bakaxelolja eller vad det nu heter! Hur ofta måste man byta den och vad för nytta gör den??? Hur byter man den??? Och var fyller man på den??? Finns det några bilder på detta??? MvH Bmw 4-ever Länk | |
| Länk | |
|
JanF; tack för länken! Heter det slutväxel??? Det är väl sammma på automat och manuel eller??? Hmmmjag har än inte fått för svar vad den gör för nytta, alltså vad den smörjer för något??? vad händer om det inte får tillräckligt med smörjning tex?? Vad kostade oljan??? Då måste man inhandla packningen både för avtappning och påfyllning eller har jag fel??? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
1.8 liter gick åt så det blev två flaskor för drygt 100 kr/styck. Köpte BMW rekomenderade olja på Mekonomen. Oljan smörjer och kyler differentialväxeln som överför drivingen från kardanaxel till drivaxlarna. Utan olja skär diffen med tiden. På vissa bilar sitter dessutom en diffbroms som kan protionera ut kraften effektivare vid hjulspinn, då får oljan mer att göra eftersom även denna badar i oljan. Packingarna kostar 10kr så det är inget att spara på. |
|
|
Bättre (och faktiskt billigare) att köpa kopparpackningar hos BMW än de i aluminium som kan korrodera sönder av saltslasket som vi har i Sverige! Artikelnummer för kopparpackningar (Packning; A22x27CU) till bakaxeln: 07 11 9 963 354 Kostade 1,60kr/st när jag köpte mina! Dessa packningar är egentligen avsedda för äldre BMW-modeller, men har samma mått som de nya i alu. Min lokala BMW-handlare rekommenderade själv att jag skulle ta de i koppar framför de i aluminium... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
JanF; har vi diff på våra 530??? jag har ju ävrn asc-system??? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Japp, diff har vi annars kan man inte svänga med bilen. Diffbroms har vi däremot inte vad jag vet, sitter väl mest på M modellerna. Funderade ett tag på koppar vs aluminium. Sen blev det aluminium, jämförde lite med offeranoderan på båten Aluminium är oädlare än järnet i diffklumpen och kommer att korrodera bort först så den kanske man får byta igen. Koppar är ädlare än järnet så med den kommer sätet för packingen att gå först, Jobbigare att byta klump än packning nästa gång tänkte jag. |
|
|
Tack för svren JanF! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.