AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
841

Hur avhjälper jag kraftiga vibrationer vid belastning?

ma
16
matod
316 Automat -96
Jag kör en M535:a -86. Mitt problem är att när jag accelererar kraftigt uppstår vibrationer i bakvagnen. Man kan t o m säga att det slår. Vibrationerna uppstår även i hastigheter kring 100 km/h. Kör jag mycket stilla och fint märks knappt något.
Jag har kontrollerat hardyn, bytt stödlager till kardan, kontrolerat kardanaxelns hopsättning. Allt är i sin ordning.
Jag har kollat på silentblocken och de verkar bra åtminstone för ögat. Jag vet dock inte vad som utmärker ett förbrukat silentblock.
Stötdämparna tycks intakta men en av fjädrarna bak har gått av på sista varvet. Den sitter dock stadigt.
Bakaxelinfästningarna i drivknuten verkar frisk.
Har du någon idé eller vet du rent av vad mitt problem beror på.

/Martin
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Med risk för att vara ute och cykla: Avgassystemet, sitter allt där det ska?

Sword
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Tyvärr så har jag ingen aning vad felet kan vara. Men jag har en kompis som har exakt samma problem med en E30 M3. Och jag kan inte förstå vad det kan vara. Det liksom slår i golvet vid gaspådrag. Och jag kan inte fatta riktigt vad det är.

MVH Morgan.

Länk
so
46
soya
540 touring-95
Byt Hardyn du kan inte se om den är dålig
ma
16
matod
316 Automat -96
Tack för era svar. Hardyn är bytt för ca 3000 mil sedan. Avgassystemet nytt och bra monterat. Det skulle dessutom inte kunna åstadkomma denna typ av kraftiga slag. Ovan nämnd M3 verkar ha samma problem. Vidare kan jag säga att:
Om jag slirar på snö eller is slår det på samma sätt.
I höga hastigheter från 120 till 180 går bilen fint.
Är det någon som har erfarenhet av utslitna silentblock? Kan de orsaka dessa problem?

/Martin
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
jag tror på silentblocken, låter som det tycker jag
Tycker också att det verkar som silentblocken. Jag hade samma problem på min bil. Det "klonkade" med jämna mellanrum och vid kraftigare gaspådrag slog det till som bara den. Nu är den kanon efter bytet.

Lycka till!
SD
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att byta den fjäder som är av!
Samtidigt kan du kolla skicket på stötdämpare...

Silentblocken är "misstänkta"!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
40
mandrake
518iS -88
524tdA -86
Stödlager kardan?
Har haft precis samma symptom/problem på en 535-88 samt på min nuvarande M5-89. Båda bilarna blev bra efter byte av silentblocken!!!
Håller med samtliga föregående talare angående silentblocken och vill även slå ett slag för de övre stötdämparfästena bak. Det finns en bussning på dom som brukar ge sej.

Mvh LEF
ma
16
matod
316 Automat -96
Tack för alla bra svar! Jag tror nu jag vet hur jag ska gå vidare. Byte av silentblock verkar dock ganska bökigt, jag får väl lämna in på verkstad denna gång. Har föressten någon nåt tips på vart man kan få tag på dämpare och fjädrar till en sån bil jag har till ett överkomligt pris? Det behöver inte vara helt nya grejjer.

/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.