|
|
|
|---|---|
|
BMW har ändrat rekommenderad olja för M Roadstern från SLX till TWS (10W-60). Vad ligger bakom det beslutet? Hälsningar/Lasse | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Just SLX har jag inte koll på men den har väl viskositeten 0W-30 och den enda olja som är godkänd för M motorerna S54/S62 är Castrol TWS 10W-60 åtminstone tom feb /02. Castrol TWS hette tidigare Castrol Formula RS racing syntetic 10W-60. Men Castrol böt namnet på denna olja till TWS, då de skulle utveckla RSen och ville behålla produktnamnet. Den nya RSoljan var inte godkänd av BMW feb/02. Kan inte hitta nånstans att SLX varit godkänd för M.motorerna. Däremot är den longlifegodkänd för användande i de vanliga motorerna.feb/02 ///MVH Hasso Länk |
| Jorå, SLX:en är godkännd för flera olika M-motorer, bl.a min. Men sedan i våras så rekommenderar BMW TWS istället. Jag misstänker att det inte är något stort problem. Jag kör ändå på den oljan som rekommenderas, men det sklle vara kul och förstå varför man gått från en 0W-30 (som Hasso påpekar) till en 10W-60 med lite annan beskriving när man läser produktbladet. | |
|
Måste nog hålla med Hasso här. Castrol SLX har aldrig varit godkännd för S54B32 motorerna. De första M3orna levererades dock med BMW High Performance SAE 5W-30 men detta ändrades redan juni 2001 till Castrol Formula RS SAE 10W-60 och sedan Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60. /RS2 |
|
|
Stämmer, S54 skall ha TWS, men däremot har man ändrat oljespecarna för S62! Fram till 02/2000 är det TWS som gäller för S62. Från 03/2000 gäller en longlife eller longlife-01. Om jag inte mins fel gjorde man en hel del motoruppgraderingar i samband med bytet av oljespecar för S62. De nyare motorerna blev mer driftsäkra samt drog betydligt mindre olja. Om man har gjort ett byte från TWS till någon annan specifikation gällande S54-motorerna, har det gått mig förbi! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vet iaf att de hällde i slx i m3 3.0 hos bmw vid oljeservice fram tom förra året, nu har de ändrat till tws. Varför de ändrat rekomendationen vet jag inte, kanske kan ha ngt att göra med att många tyckte att slx blev väl tunn när motorn fått gå hårt. Jag tyckte iaf det och påpekade det hos min bmw åf. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
| ACEA A3 är specifikationen för min "S54". Och det är bl.a. SLX. Vad jag förstår är TWS en s.k. specialolja som enligt Castrol är tänkt för t.ex. M5. Visst S54:an har en mängd skillnader och det kan vara så enkelt att min medföljande beskrivning har kvar gammalt innehåll från S50. Men Johan och ni andra som verkar ha koll: Vad är den stora skillnaden på oljorna, förutom viskositet och tjusiga ord i produktbladen? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
TWS har en högre värmekofficent, dvs tåligare vid högre temperaturer. därav 10W-60. Den är alltså "tjockare" vi höga temperaturer. Även vissa av Porsches modeller kräver denna olja. Oljan är inte bara tänkt åt M5 utan ett krav till både S54/S62. enligt BMWsoljespecar från feb/02. Enda godkända alternativet är Veedol Syntethic Z 10W-60 men det är väl i USA kan jag tänka mig ??. Ev skillnad på SLX kan du förmodligen läsa på castrols hemsida. Så använd TWS i din motor annars kan de bli svårt mig ev garantier mm. De äldre S50/S52 går under det vanliga typen av longlifeoljerekomendationerna ///MVH Hasso Länk |
|
Just, "tjockare vid högre temp." - det är en skillnad. Enligt BMWs oljerekommendationer från, som Hasso säger, februari 2002. Då hade min M Radster redan gått 2000 mil på SLX(!) allt enligt BMW inkörnings- och oljeinspektioner. Och inte förrän i våras hade förändringen runnit ned till BMWs verkstäder och alltså nu i april (2003) var rekommendationen TWS (efter dryga 3000 mil). Jorå, jag kör på TWS (sedan april). Men att BMW skulle konstra vad gäller ev. garantier för att jag kört på SLX under de första två åren det har jag svårt att se. Hasso: har du hört någon mena på att så skulle vara fallet eller är det en gissning?! Innom parentes har jag en kul (som jag tycker kul) historia om SLX och Frankrike. Förra sommaren skulle jag komplettera med en liter. Går in på BMW i en mindre sydfransk stad och säger på min bästa skolfranska; godag, jag vill gärna ha en liter slx. Farborn ser ut som en holk de fågel. Efter ett tag: Aha!, sliks, med ett tydligt i. SLIX som i Asterix, Obelix och de andra. Jag har inte assimilerat mig tillräckligt och uttalar slx på svensk/ekgelska slEx. Slut på avdelningen värdelöst vetande. Ha de bra/Lasse |
|
|
Vilken BMW återförsäljare och verkstad är det som inte känner till detta!? Som jag sa tidigare så gick denna information ut till alla verkstäder redan i juni 2001! Bl a så skulle de klistra in ett nytt blad i instruktionsboken (eller serviceboken) med rätt information om vilken olja som är godkännd för dessa bilar. Visste ni att det finns en speciell servicebok för M-bilar? Detta bara för att verkstäderna inte ska missa att några servicepunkter är annorlunda (motorolja, ventiljustering, byte av bakaxel- och växellådsolja, mm). Veedol Syntethic Z 10W-60 är tydligen den "gamla" tidigare godkännda Castrol Formula RS 10W-60. Den nya Castrol TWS 10W-60 ska enligt uppgift vara ytterligare förbättrad mot den tidigare Castrol Formula RS 10W-60. /RS2 |
|
| BMW Solna(!) | |
Veedol verkar vara ett tyskt oljebolag, ??? Länk som även de tillverkar en syntetolja med 10W-60 det är ju inte så vanligt med denna viskositet så det kanske bara är Castrol och Veedol som har denna sort.???? En del Porschar ska ju ha denna viskositet också. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, Veedol och Castrol har kanske något samarbete? Veedol är ju stora sponsorer av motorsport i Tyskland. Castrol utvecklar ju dessutom olika produkter för Europa och USA marknaden så det blir lite rörigt ibland med samma namn på olika produkter (t ex nya och gamla Castrol RS). Lasse B, varför är jag inte förvånad att det är just BMW i Solna... Jag vet minst 2 M3or som de fyllde på helt fel olja i bakaxeln i samband med inkörningskontrollen. /RS2 |
|
|
Det går naturligtvis inte att kolla allt - vilken olja som hälls var, om vetilernas spel verkligen kollas vid Inpection I eller om framhjulen verkligen tas bort. Nu är det så att jag låter BMW ta hand om bilen och hoppas därvid att de gör sitt bästa - jag kollar alltså inte med dem vilken olja de häller i utan säger bara att jag vill ha med en extra liter som jag kan fylla på med efterhand. (Och fram tills i våras fick jag alltså SLX.) Jag tycker dock att det är mer än konstigt att inte de nya rekommendationerna fanns med till min S54:a redan från start (tillv. feb. -01). Att sedan BMW "ute i landet" inte heller hänger med är minst lika märkligt. Jag tycker nog att det inte är något stort problem som jag kommer att ligga sömnlös över - det är, vad jag förstår på er, inte någon stor skillnad. Hasso: tack för mejl. Det är tydligt vilken typ som man tänker sig ska användas. (Lite spännande är det nu eftersom jag har haft problem med motorstyrningssymbolen och BMW ska byta sond och annat - men sedan oljan är bytt till TWS så har symbolen hållt sig i schack(!). Jag trodde det berodde på bensintyp, men det kanske visar sig ha andra orsaker. Men det är en annat diskussion.) Tack för ert engagemeng/Lasse |
|
|
Lasse B, är det EML eller Service Engine Soon lampan som lyser? Har den gått över i nöd-programmet någon gång när lampan varit tänd? I min engelska manual står det följande: Service Engine Soon - If the indicator lamp comes on either continuously or intermittently, this indicates a fault in the emissions-related electronic systems. Although the vehicle remains operational, you should have the systems checked by your BMW center at the earliest possible opportunity. If the indicator blinks or flashes, this indicates a high level of engine misfire. Engine Electronics (ELM) - There is a fault in the electronic engine-management system. You can continue to drive with reduced engine output or engine speed. Please have the system inspected at your BMW center. Två relativt vanliga fel på S54B32 motorerna är dels tändspolarna och sensorerna på kamaxlarna. /RS2 |
|
| RS2: Motorstyrningssymbolen är den gula lampan med den lilla "motorn". (Det finns ingen Service-Engine-Soon-lampa om man frånser de vanliga gröna, gula och röda lampan för service.) Jag ska säga att at jag inte riktigt är med på vad du menar. Men jag ska kolla imorgon i boken (som är i garaget i bilen). Men som jag antar nu är EML det som jag kallar motorstyrning. Och något nödprogram vet jag inte ens om jag har. | |
|
(RS2:) När det gäller EML och det jag kallar motorstyrningssymbol har jag fel. EML är något helt annat och det har jag inte haft några problem med. Det är "Motor"-symbolen som lyst tidvis - alltså avgasvärdena har försämrats vid de tillfällena. Tack för att du hjälpte mig att reda ut det. Imorgon kommer BMW att byta lambdasond och ev. något mer./Lasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.