|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Lite problem som jag måste ventilera. Facts: E39 528 -97 med ACC. Scenario: Varmt ute, kör med AC påslagen och fungerar bra (kyler ordentligt som den ska). Hamnar i bil kö ganska länge, tempen börjar röra sig litet uppåt (ej upp till rött). Efter ett tag startar kondensorfläkten, viola temp går ner till normal omgående, kondensorfläkt kör på ett tag för att sedan stanna. Kör mera i bil kö, temp går lite upp, kondensor fläkt hoppar igång, temp blir normal igen osv. Kondensor fläkten hoppar igång först när motortemp gått upp lite. Stigande temp enligt ovan har jag endast märkt nät ac varit på, aldrig märkt detta utan ac trots mega-köer. Mina frågor: När ska kondensorfläkt starta? (ska vad jag läst sänka trycket i ac systemet. Varför går temp upp för att sedan gå ned? Det är märkligt att motor temp går upp för att ac är på för att sedan gå ned. Om man har för högt tryck i ac påvekar det då motortemp? Kanske kondensorfläkten ska starta tidigare via högtrycksventil? Trodde att det skulle kunna vara viscokopplingen till vanliga fläkten. Men då jag inte har haft några problem då ac varit av verkar det hänga ihop med kondensorfläkten och ac. Ha det bra / Wall | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är nog så att det finns två faktorer som startar kondensorfläkten. dels tryckgivaren i AC systemet och sedan en tempgivare i anslutning till kylaren. Kondensorfläkten är inte enbart till för AC utan också en hjälpfläkt för övrig kylning,när det blir tillräckligt varmt .så ska det visst funka på E46 och systemen är nog inte helt olika. Kondensorn sitter ju framför den vanliga kylaren, och hindrar ett visst flöde till kylaren, därav hjälpfunktionen. Vissa bilar äldre bilar har bara en termostat som styr kondensorfläkten och den lösningen är tyvärr ingen höjdare. ///MVH Hasso Länk |
|
Min fläkt hade skurit och det höll på att sluta med katastrof. Efter bytet startar den omedelbart vilket jag tidigare trodde att den gjorde som Hasso skrev genom en termostat. Hade endast ett par liter kvar i kylsystemet när den gick upp på rött. Man kan undra varför det inte finns något LARM för deffekter i detta system. Det larmar ju för det mesta K-Jörgen |
|
|
Läs vad som hände Länk Nu funkar bilen galant med ny kondensorfläkt. K-Jörgen |
|
|
Aha, Nu börjar jag hajja lite mer. I mitt fall verkar det inte vara något fel på själva fläkten, den går igång men tveklöst ska den starta tidigare. Eller kan det vara hela fläkten det är fel på trots att den alltid hoppar igång fast först då temp gått upp litet.....mysko, mysko må jag säga. Tempgivaren som sitter i anslutning till kylaren som Hasso skrev, är det denna som även visar motortemp? Det sitter en liten rackare på ena sidan av kylaren, motsatt expansionskärlet. Om det nu kan tänkas vara denna borde den väl inte vara allt för svår/dyr att byta själv? Tryckgivaren till ac tror jag mig ha hittat, men den vete F-N om man vågar pilla allt för mycket med. Kanske tömmer hela systemet då eller? Mvh / Wallace |
|
|
Hallå Någon som tror det kan var tempgivare eller tryckgivare som är trasig. Finns det någon annan som har haft detta fel? Vill inte gärna byta hela fläkten om denna visar sig vara ok. ....nu är man tillbaka på jobbet igen......ca 400 mil blev det med bilen inom Sverige. Mvh / Wallace |
|
|
Mekaren som bytte min sa att Tempgivaren brukar att strula så idock inte i mitt fall. Därför rimligt att testa givaren och kanske spara åtskilliga pengar. K-Jörgen |
|
|
Jag har fått min temp givare till AC fläkten (Kondensor) bytt. De tedde sig så att den gick lite när den tyckte de var kul på verkligt fullvarv. Även om acn inte var på. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Ok! Jag ska nog ta och testa att byta denna tempgivare. Är det någon som vet vad denna kan tänkas kosta och vart den sitter. Jag tror det är den i kylaren på ena sidan men är lite osäker. Stort tack för era hjälp / Wall |
|
|
Jag betalade 400 kr inkl byte på min e46 så däromkring i de regionerna borde det röra sig. Tror den sitter ur förarperspektiv höger gavel på kylaren, men är inte bombsäker. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
AHA Har visst missat att rapportera min AP här. Efter byte av tempgivare startas kondensorfläkten tidigare och alla problem är således borta. Inte så dyr och väldigt enkel att byta. Snacka om att det finns resurser i detta forum. Tack alla / Wall |
|
|
Undras om du inte hade två hastigheter på din fläkt (tre anslutningar i givaren)? På min -00 är kondensorfläkten steglös, kan starta helt sakta och ökar sen när det behövs. FP |
|
|
Folke: Även på min 98 är den steglös. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Aha, där ser man. Då är det på "äldre" bilar som den i en viss fängslande kommun som det är annat system.)) Eller så är givaren av termistortyp och styr effektsteget till fläktmotorn steglöst även på -96-97? Undras om den Wallace bytte var av till/från typ eller termistor? FP |
|
|
Öhhh... Har ingen aning, har inte noterat om den är steglös eller ej. Skall kolla detta. Är det bra eller dåligt om den har vissa steg eller är steglös? Ska även titta på benämningen på kvittot, kanske står något där. Mvh / Wall |
|
|
OK. Kan vara bra att veta vid felsökning osv. Fördelen med steglös styrning är att fläkten bara går med den hastighet som behövs just för tillfället. FP |
|
|
Folke: Min uppfattning är att fläkten går steglöst både när den styrs av högt tryck i ac systemet samt om acn är av och fläkten startar pga "hög" motortemp. Min gissning är att den är av temistortyp även på E39 96-97. Hasso, de vet du eller? Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Wallace: OK jag kanske är trött men du bytte alltså tempgivare till kondensorfläkten? Var sitter den? Kostnad? Var den svår att byta? Benke (troligtvis utan fungerande komdensorfläkt). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.