AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
571

tickande kam, ventiler ?

Hejsan.. är ny här på forumet och har nyligen köpt mig en bmw 525i -89 som är sååå fin :)men har några frågor angående den.

Har ett lite tickande ljud som påminner om diselbilarna`s...har läst lite om det och det är troligen ventilerna / kammen som låter, den tidigare ägaren trodde att kammen va bytt till nån trimkam, för att det är inte speciellt mycke drag under ca
35oo varv men sen händer det saker :D ljudet låter inte speciellt högt men man hör det om man står utanför bilen (vid huven) och ljudet kommer ifrån själva motorn ska det låta lite ?..Vad rekomenderas att göra ,testa en annan olja kanske ?? ,den körs på nån av shell`s mineraloljor nu och den såg iaf fin ut..den har gått 23ooomil och 6ooo mil sen senaste kamrems byte så jag kanske ska byta den nu och be nån mekaniker kolla på kammen ?. Kan den vara trimkam eller kommer allt vrid vid dom varvtalen ?

Har sökt lite men inte hittat nått vettigt svar..
Tacksam för alla svar // Martin
-BeeMWe-
Mjaa prova ställ ventilerna så är det mycket möjligt att de blir bättre.
jocker18@home.se
Den bilen har väldigt slött bottenvrid, den piggnar inte till förrän runt 3500.

Min är också dags att renovera toppen på :/ usch, igen.

Men annars kan jag gratulera till en bekväm bil, å mycket för pengarna.

Man kan ha roligt även med 525ór...
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Bara o gratulera till din finfina bil, känner förra ägaren, är det den bilen jag tror så har den 540 front och borbetfälgar,m5 skinn m.m. Ganska säker på att det är trimkam i den bilen, verkar gå betydligt bättre än en original iallafall. Du behöver nog inte bry dig om tickandet, snarare regel än undantag på äldre bmw´s.

Mvh Henrik
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Glömde o säga att det har anordnats en bmwträff den 16/8 kl.19.00 på parkeringen utanför Autowåx(wåxnäs). Kommer nog en hel del fina bilar förhoppningsvis. Mer info finns på träffar o sammankomster forumet.

Mvh Henrik
Tackar så mycket

Det stämmer carlsson det är den bilen. Kommer nog förbi en sväng då på lördag om jag inte har nått annat för mig..
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Låter bra det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.