|
|
|
|---|---|
|
Hejsan i sommarvärmen! Det är som så att jag håller på att knåpa ihop änglaögon till min e36. Tänkte bara höra hur jag ska göra med motstånden. Dioderna jag har ska seriekopplas . (8 dioder, 4 motstånd) först ska jag väll börja med ett motstånd på pluskabeln till första dioden, sedan minus på diod 1 till plus på diod två, och där undrar jag om motståndet ska sitta på utgående minus på diod 2 eller på utgående plus på diod 1. Jag vill få det till att motståndet ska sitta på sista minuskabeln innan strömmen går tillbaka in i bilen,, men jag är osäker. Någon som kan hjälpa en icke elektriker! | |
| Hur mycke volt ska dina dioder ha. Om du har tex dioder på 3V så kopplar du 4st i serie till 12v från pakeringsljuset på var dera sida. Alltså du kopplar utan motstånd, 3Vx4=12V. Rätta mig om jag har fel. | |
|
Japp power_1333, du har fel. Till dioder måste man ha motstånd, annars går de sönder. freestyler: Om du seriekopplar hela rasket har det ingen betydelse var i serien du kopplar motstånden. |
|
| Förresten. Är det inte rätt dumt att seriekoppla hela rasket? Pajar en diod eller ett motstånd så slocknar allt och du har en rejäl felsökning att se fram emot. Bättre att dela upp dioderna, exv parvis, med ett motstånd och två dioder i serie. | |
| Det låter bra det gizzly. Men power_1333 har delvis rätt. Man kan paralellkoppla dioderna, inte seriekoppla, men då tror jag de lyser svagare istället. Så det är nog bäst som grizzly säger, koppla två lampor till ett motstånd. Varför inte köpa 12v dioder direkt? :) | |
|
Alla lysdioder drivs av en viss ström, inte spänning. Det vore en välgärning om alla slutade att tala om si eller så många volt per diod, den spänning som anges i datablad, t.ex 3V är framspänningsfall vid en viss ström och temperatur osv. Normal ström brukar vara 20-25mA. Seriemotståndet kan sitta var som helst i serieslingan, nån större risk för att dioderna går sönder är det inte vid normal ström, de håller nog bilen ut. Två dioder kan vara lämpligt i en serieslinga, bra om c:a halva matningsspänningen hamnar över motståndet. Att parallellkoppla dioder är inte att rekommendera, de har alla lite olika spänningsfall, och den diod som har minsta spänningsfallet får all strömmen, det blir mao olika ljus i dioderna. 12V lysdioder finns inte, däremot lysdiodslampor med inbyggt motstånd, de är för svaga för att användas i dessa sammanhang, tyvärr. FP |
|
|
Folke: du verkar vara välinsatt i elektronikens visdom, en sån amatör i ämnet som jag är, har jag lärt mig en del av dina ilnägg. T.ex. att man ska inte parallellkoppla dioderna, vilket jag tänkte göra... Jag vill installera dioder från Oatley electronics på 3.6V in i budget-Angel eyes för ca 600:-, som lyste helt kasst, men själva ringarna är bra, har exakt de räfflor som krävs och motståndet finns redan på plats. Det ska gå att koppla dem till 12V direkt, står det, men jag vet inget om dioderna och moståndet på dem... Då har jag lite funderingar: -Hur kollar man vad det är för motstånd på dem? -Kan jag bara chansa och byta ut dioderna rakt av? -Är det långa "benet" som är minus? BMW 4ever |
|
|
Du behöver veta hur mycket ström dioderna får drivas med som max, spänningen på vita dioder ligger alltid runt 3,5-3,7V. Vanliga standarddioder brukar ha 20mA som max. Är det extra kraftiga dioder, t.ex Luxeon från Lumileds så kanske de kan drivas med 100mA eller mera, så motstånden måste anpassas efter detta. Finns det datablad på dioderna så är det här man hittar svaret. Sen är det lätt att räkna fram värdet med ohms lag R=U/I där U är skillnaden mellan drivspänningen och diodens spänning, t.ex 12-3,6=8,4V vid en diod eller 12-7,2=4,8V vid två dioder i serie, flera kan du inte ha i serie vid 12V. Har du t.ex fyra dioder så får du göra en ny seriekoppling och nytt motstånd osv, dessa läggs sedan parallellt med de övriga på samma 12V spänning osv. Med t.ex 20mA och en diod blir det 8,4/0,02=420 ohm, närmaste standardvärde blir 470ohm. Annat exempel med två dioder som tål 100mA: 4,8/0,1=48 ohm, 47 ohm är ett standardvärde som man då väljer osv. Motstånden bör tåla 1W, finns hos t.ex Elfa. På lysdioder med olika långa ben är långa benet plus. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.