|
|
|
|---|---|
|
Kan bli en import av en E36 snart, och tänkte kombinera med semester. =) Vet inte hur det kommer att bli, röda, gula, eller lånade skyltar. Men hur länge kan man köra med respektive ? Det blir troligen inte köp hos firma, utan hos privatperson. Och hur ser försäkringsbiten ut ? Vill ju inte köra oförsäkrat direkt.. Vilka försäkringar är att rekommendera ? Det är ju trevligare att semestra när man väl inhandlat bilen, så att man tar sig runt lite. | |
Scheckheft |
Hej, angående skyltarna gula= försäkring i fem dagar. Gäller ej i Danmark. Billigaste alternativet. röda= bilen är trafikförsäkrad i två eller fyra veckor. Skyltar får du hos Zulassungsstelle. Pris ca 80 - 100 Euro. Någon helförsäkring finns inte så vitt jag vet. Vet inte om jag skulle rekommendera att semestra med en bil som enbart har trafikförsäkring. Kolla gärna Importguiden till vänster för mer info. Mvh Scheckheft ______ Länk |
| Lånade skyltar kan du köra runt på tills korna kommer hem, eller tills tysken, ägaren av skyltarna, tröttnar. Du har fullt försäkringsskydd med dessa. Fast å andra sidan står tysken/den förre ägaren av bilen som försäkringstagare, vet inte hur tyska förskingringsbolag tycker om ett sånt upplägg. På exportskyltar har du bara trafikförsäkring men jag har ett svagt minne av att du kan köpa till någon slags försäkring här hemma. Fast då måste du veta vilken bil det är du ska köpa så förskingringsbolaget kan få de uppgifterna (chassinummer etc.). Ta kontakt med ditt försäkringsbolag här hemma och hör med dem om det finns någon tilläggsförsääkring du kan köpa. | |
|
Men det räcker väl att man tar i kontakt med ett försäkringsbolag hemma då efter att man köpt en bil och har ett chassinummer ? Försäkringar brukar ju börja gälla direkt ? |
|
| Har aldrig importerat bil så jag vet inte. Ta kontakt med ditt bolag innan du åker ner så du har klara uppgifter om vad som gäller och om de går med på att försäkra bilen. Enklast att ha allting klargjort i förväg så slipper man otrevliga överraskningar. | |
|
Visst gäller försäkringar direkt, problemet kan vara att bolaget vill "besiktiga" bilen först. De vill ju inte at du köper ett lik, kör på semester och rapporterar att du har en massa skador på bilen som uppkom då du blev attakerad av en galen fårflock (alternativ 21 fotbollshuliganer). Jag tror på att lägga semesterresan efter att du reggat/försökrat bilen här hemma men det kan ju finnas bolag som försäkrar på det sätt som du önskar, kostar ju inget att fråga. |
|
|
Tack för svaren! Blir nog några telefonsamtal och kolla upp hur det ligger till. |
|
|
Såvitt jag vet var Länsförsäkringar det enda bolag som man kunde köpa en tillfällig försäkring hos (som täckte mer än den trafikförsäkringen du får i och med köpet av exportskyltar). Tyvärr har man tagit bort den tjänsten... Hett tips är att göra som CoolBlue förordar, fixa besiktningen hemma och ta semestern sedan... Jag har parkerat en natt på ett motell vid A1'an för att sova... Det blev inte någon god sömn. Har du lagt upp en rejäl slant och behöver lämna bilen är det ingen höjdare om bilen skulle bli stulen eller liknande. |
|
|
Folksam hänvisar till Länk som tydligen tecknar helförsäkringar i tyskland. Skamligt att inget av bolagen i Sverige tecknar försäkring utomlands längre! /Simon |
|
| Å andra sidan är det fullt förståligt eftersom alla tjänster som gör det enklare att fiffla också används av fuskarna. Så som CBM3C skriver, möjligheterna till bedrägeri öker om bilen kan försäkras helt osedd utomlands. | |
|
Jo.. helt sant, men dom försäkrar dock svenska vagnar helt osedda =) Bör inte vara nån skillnad egentligen tycker jag.. Tänk om nån tex skulle köpa den där vraket M3 GT i Torsås, försäkra, osv.. ingen som vill se på den innan.. |
|
|
Skillnaden är att tyglarna är betydligt friare utomlands. Finns bara chansen att tjäna pengar så finns det länder där myndigheter gärna ser mellan fingrarna för några euro extra i fickan. Visst kan man köpa M3 GT vraket i Tårsås och försäkra men vad ska man göra sen? Tycker nog att möjligheterna är betydligt större till bedrägeri utomlands än i Sverige. |
|
Fredrik Wennerholm |
Hej! Vad kostar de gula skyltarna? Vet att tiden är kortare än den röda annars ingen skillnad eller? Samma giltlighet i Sverige? Mvh Fredrik |
|
"Gula" överföringsskyltar kan inte skrivas ut på en person som inte är bosatt i Tyskland, utan i så fall på förre ägaren eller bilfirman.Dom är avsedda att användas inom Tyskland och försäkringen gäller i 5 dagar. "Röda" exportskyltar ställs ut på nya ägaren du måste visa passet, försäkring för 14 eller 30 dagar och den gäller inom hela EU, fördelen med dom "Röda" skyltarna är att kontrollen på bilens papper är mycket mer noggrann och att du har en trafikförsäkring som gäller längre, och inga problem med Danska tullen. Den viktigaste skillnaden mellan "Gula" eller "Röda" är trafikförsäkringens gilltighet och längd. Tänk på att det kan ta tid innan du får en tid hos bilprovningen och då är du helt oförsäkrad med "Gula" skyltar |
|
|
Jag tog ut ett par röda skyltar när jag hämtade hem min E38, samt tecknade en halvförsäkring hos ADAC för 80 Euro. Deras försäkring går i genom ARISA Assurances S.A. i Luxembourg och gäller i två veckor från utfärdandet. Mvh. Patric Min E32/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.