|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
hejsan ! "franke" bytte drivaxel och den verkar hålla bra nu (med mer effekt) Vi var ute och provade lite ikväll , samt att vi drog mot en chippad m3 smg -98 och den fick rejält med stryk ! hur fan bra kan en 1,8 l m10 turbo gå , skulle va kul att veta hk i den ! |
|
Franke |
"bäckis" nu har jag kört av 2 st, är det otur ? Den gick idag ! Får göra en uppgradering på bakvagnen ! Hur många hk behövs det för att knäcka drivaxlar på det här viset ? |
svintoleffe |
Det som jag kasnke kan tänka mig är att när din bil sätter sig i baken så får du såna branta hjulvinklar att du knäcker dom på det viset Chansar bar men. Leffe |
|
Franke: Hur högt laddtryck körde du på då? //Fredrik Lite BMW Turbo`s: Länk |
|
Franke |
Den laddar ca 1,2 bar . Har större spridare + två extra spridare som slår till vid 0,6 bar. Progressiv btr,lite tillputsade kanaler mm. Den går riktigt bra. |
| mycket konstigt bäckis, för jag monterade ihop 318/325 historian i dag...passade perfekt. Konstigt nog har jag aldrig varit ute för att etk, har fel?? | |
|
Kan inte Esab diffen vara en bov i dramat? ...alltså att den har sönder axlarna? Det var inte jag... |
|
popper |
Nej Esab blir samma som om du hade haft en spole, vilket gör att du fördelar kraften exakt lika på båda axlarna. Se till att när bilen sätter sig så är vinkeln på axeln parallell med asfalten. Har axlar med svikt i men kanske ska satsa på stel axel då jag inte tror att knutarna kommer hänga med när jag uppgraderat motorn till lätt trimmat... |
|
Men om man svänger med en esab, då måste det väl bli mer påfrestning på innerhjulet... eller är jag helt ute och cycklar? Det var inte jag... |
|
Franke |
Jo det tuggar ganska mycket från innerhjulet när man svänger. Men problemet är ju inte att dom går av när jag svänger utan när jag kör rakt fram. Är det någon annan som har samma problem som jag eller ? Mvh Danne |
Franke |
Tjena! Nu har jag fått tag i drivaxlar från en 325-90. Har testat och dom passar i splinesen vid hjulet iaf. Vid diffen vet jag ej än men det ser lika ut. Får se om det håller med 325 axlar. Dom såg då lite kraftigare ut i alla fall. Mvh Danne |
|
325 axlarna är kortare pga av att 325:an har stora diffen. Och gör mig en tjänst...sätt inte ditt en stel axel, då kan man ju lika gärna åka sur-jänk... Ett tips kan vara att byta till fräscha bussningar i bakvagnen så man vet att kraften hamnar där den ska och att det inte blir konstiga vridningar, men vad vet jag..:) E21=Livets mening. |
|
Franke |
Bilen är ett budget bygge så därför sitter det en svetsad diff på den. Veloce: Är du säker på det ? Är inte alla diffklumpar lika på e30? Det är väl bara utväxlingen som skiljer ? De har jag för mej att jag har läst här på forumet. Hade tänkt sätta i stålbussningar i hela bakvagnen och så småningom en riktig lamelldiff, men det blir till nästa år. |
Franke |
Nu sitter drivaxeln på plats och den passar fint. Bilen är alltså en 318-87 med orginal bakvagn och med 325-90 drivaxlar... Med andra ord ,så passar det hur bra som helst. |
|
Mkt lustigt att det inte passade på min då. Hur det inte kunde göra det kan jag tyvär inte svara på, men det gjorde det inte iaf. Veloce: Stel axel=sur jänk menar du? Kan inte vara lätt att hajja så fel. En stel axel behöver inte på nåt vis bjuda på dålig väghållning om det är det du klämmer ur dig ditt uttalande för. Stel axel= åka fort på strippen med hållbarhet. Delad bakvagn= Kan hålla mer tur men aldrig med bättre 60 fot än 1.50. Om du hade skottat typ 10 E21 323 drivaxlar på 15 starter på strippen så tror jag nog att även du skulle atgoit ditt förnuft tillfånga. Jag byggde min bil med ett enda syfte och hade inga som helst ambitioner att det skulle bli en gat eller banbil, bara vara snabbast rakt på. |
|
|
Det finns ju ingen BMW med stel axel... Vad skulle du ta för axel då? Det var inte jag... |
|
| Ingen bmw axel, han har en jänk axel. oldsmobil 9" var det va? | |
| Bakaxel kan man ju ta från vad som helst, bara skiten håller för att åka 0-100 km/h under 2 sekunder så får man vara nöjd. | |
| Johan! Beställt några Mega satser eller? | |
| Nej, vill du ha en så ska jag ringa runt i eftermiddag och ta upp lite beställningar, vet nog minst 3 till som ska ha härifrån förutom jag... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.