|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Franke |
Tjena ! Var på streetrace i Borlänge igår som blev mindre lyckad efter att jag körde av ena drivaxel på min e30-318 plus att länsman var där och blåste av det hela. Det började med att vi alla skulle göra en testrepa .Hade höjt laddtrycket lite för mycket på testrepan vilket ledde till spikningar och en lite lättare fot. Efter att alla hade gjort testrepan så tog jag en slangklämma och ströp returen till bränsleledningen för att få högre bränsletryck. När vi skulle åka tillbaka till startplatsen så drog jag på så mycket det gick och bilen gick som fan! Spann ettan och tvåan och innan jag fick i trean så small det till i bakaxel och ena drivaxel gick av. (Har esab diff) Sedan kom länsman och då var det bara att åka hem. Nu till min fråga : Är drivaxlarna grövre på en 320-325 e30 och i såna fall passar dom på min 318 -87 Mvh Danne |
|
Detta har ingenting att göra med din fråga. Jag undrade just vart du tog vägen i helgen. Men åkte du hem eller kollade du på racet i alla fall? Dom körde ju klart i alla fall. Bubblan vann p g a "utbränd" opel. MVH Morgan. Länk |
|
Franke |
Carpimp: Körde av ena drivaxel plus att en bränsleledning gick sönder så det var lika bra att åka hem o byta bil. Åkte ut igen för att filma o kolla men lade ner pga förr mycket saftblande verksamhet utanför. Hade gärna varit med o kört om inte bilen hade pajat. Mvh Danne |
|
Synd att det gick sönder. För det var ju onekligen fräna bilar med i alla fall. Men det blir ju fler gånger. Och det är bara att hoppas att det går bättre då. MVH Morgan. Länk |
|
Franke |
Jag haller me dej. Tyckte det var en lyckad traff iaf. Synd att vi inte fick vara ifred. Ser fram emot fler sana traffar. obs kan inte skriva punkter med den har datorn. Mvh Danne |
| Du hade nog bara otur. Dom är rätt så starka. 323 -85 och nyare och 325 har kraftigare axlar, men då lär du byta bärarmarna också för dom passar inte i splinsen. | |
|
Jag tror att 325 har grövre drivaxlar än övriga modeller. Jag är dock inte helt säker. Söker automatlåda till E30 Ingenting är omöjligt |
|
Franke |
Ok. Tack för svaren ! Ska försöka göra ett nytt försök. Man kanske skulle satsa på en hel bakvagn ifrån en 325:a då. Då blir man ju även av med trummorna bak. (Sitter trummbromsar bak nu) |
|
Då kan det vara värt att uppgradera. Har du standardbromsar fram med? MVH Morgan. Länk |
|
Franke |
Ja det har jag. Dom funkar fint men har en tendens att bli lite svampiga när man har kört hårt en stund =) Mvh Danne |
|
Jag har 325 bakvagn med 318 drivaxlar, passar med andra ord alldeles utmärkt. E21=Livets mening. |
|
| Det är samma medbringare på e30 318i och e30 325i art nr 33 41 1 131 121, därmed samma splines...men därimot så är det ej samma drivaxlar på dom. dvs 325 är lite grövre. Om du ska ha riktigt starka drivaxlar så prata tex med snowball racing | |
|
jag körde av en drivaxel på min 325 när jag värmde däcken för att köra på strippen så satsa på starkare drivaxlar.... m3johan |
|
Franke |
Har planer på lite uppgradering av motorn så då känns det lika bra att byta bakvagnen också ! Men tills dess så blir det till att köra med orginal grejer. Får se om det håller . |
| Specialgjorda drivaxlar med svikt i, samma material som i sellholms 17000:- axlar kostar 1500:- styck att få specialtillverkade! Min kompis har beställt till sin 02:a! | |
| johankihl: vart beställde han dom axlarna nånstans ? | |
|
Johan maila mig BUMS måste ha drivaxlar |
|
| Jag försökte montera 325 bakvagn på min 318iS -88, och då passade inte 318 drivaxlar ihop med 325 medbringar utan jag fick byta till 325 axlar också. Om art. nr stämmer bryr jag mig inte i, ETK har haft fel åtskilliga ggr tidigare när jag handlat grejor. | |
|
Mycket skumt, för jag har nämligen monterat 325 bärarmar ihop med 318 axlarnar, kan det skilja mellan årsmodellerna? E21=Livets mening. |
|
Franke |
Nu har jag köpt en "ny" drivaxel från skroten. Det var samma som ifrån en 320. |
| Bilen var en iS -88:a och bärarmarna kom från en 325 -87 och det stämde inte? Dumma ETK. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.