|
|
|
|---|---|
|
Upplever det som att min 750i tvekar ett tag och sedan växlar lite hårt när man glider och låg fart och den växlar mellan 1:an och 2:an. Den växlar absolut perfekt på alla andra växlar. Jag är inte säker, men jag har för mig att min förra 750i gjorde precis likadant. Någon 750-ägare som känner igen sig? En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 | |
|
Jepp, min gör likadant. Känns som den "håller" växeln ett ögonblick innan den släpper iväg den. Jag har lärt mig att lätta ytterst lite på gasen precis innan den ska lägga i växeln så blir det mjukt ändå! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok, då är det säkert helt normalt, jag hade för mig att min förra gjorde likadant, men var ej säker. Över huvudtaget tycker jag att lådorna i 735 växlar smidigare än i 750, undrar varför det är så? En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 |
|
|
J.L.: Kunde du inte hålla dig ifrån 7serien el? Sålt E34an? =) Mvh/Soki Länk |
|
|
Hejsan JL! Välkommen tillbaks till vinkeltolvans värld. Angående rycket mellan ettan & tvåan så fanns det på min oxå,faktum är att jag blev rätt så oroad då jag inte kan nånting om just växelådor.Dock precis som Jesperado så lär man sig tekniken med gaspedal.Efter att ha bytt 4L växelolja och nytt fiter(det gamla var inte snyggt med ordentligt med spånor och kladd)har det nästan upphört utom när bilen är kall,men rycket är inte i närheten jämfört med tidigare. Mvh Dic. |
|
|
HAr du skaffat en 750 igen... Då får man väl gratulera till ett bra bilval :) _____________________ ds87 = E32 Galen!!! (OO=00=OO) _____________________ |
|
|
Soki: Ja, min 525 är redan borta. Det var en fin bil, men tyvärr är den just ingenting mot 750i. Dic: Skall prova att byta olja i lådan snart, oljan är inte bytt på ca 5000 mil så det är precis dags nu. Det syns att den oljan har varit med ett tag, den är mer mörkbrun är röd till färgen. don_salvatore: Hur går det med ditt "lik"? Jag såg att den stod kvar senast i förrgår, tyvärr. En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 |
|
svardska |
Min beter sig likadant! skulle nästan tro att problemet ligger i styrboxen till lådan, den som ligger i stolpen på h sida. Att jag förutsätter att problemet ligger utanför lådan beror på att jag bytt låda och renoverat utan förändring. MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
J.L: håler på för fullt att hitta ägaren+ att jag lagt en lapp i rutan i bilen _____________________ ds87 = E32 Galen!!! (OO=00=OO) _____________________ |
|
|
Styrbox är en nyhet för den tekniskt okunnige.Är det nåt man kan göra där typ programmera,byta ut nåt eller helt enkelt skaffa en ny? Mvh Dic. |
|
Shady |
får man förresten fråga JL hur mycket skiljer sig kostnaderna från din gamla 525 till dina 750 har själv en 525 och har funderat på att byta upp mig till en 740 eller 750 e38 karossen skulle gärna byta men är lite orolig för kostnaderna |
|
Har precis avslutat ett samtal med Rico där han gick igenom reparationsmanualen för våra lådor.Ryck mellan växel 1&2 kallmotor under 40°C beror på sliten tryckventil,tydligen ett vanligt tillstånd med några mil på nacken. Svardska har du några tips där,du har ju vart där och kollat,är det ett svårt ingrepp? Mvh Dic. |
|
svardska |
Tryckventilen sitter väl i ventilhuset som i sig inte är svårt att plocka ner men sen!!! vilken ventil det är osv är nog inte så enkelt. Men varför inte! det finns ju sprängskisser på nätet att tillgå. Ska riva mitt v-hus i vinter när jag inte är beroende av bilen. MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Hmm, ja sliten tryckventil, det låter ju rimligt, att lådan inte får upp riktigt oljetryck vilket gör att den växlar senare. Men varför händer det bara mellan 1:an och 2:an och inte de andra växlarna? shady: ja du, jag äger ingen E38 men jag vet att allting är mycket dyrare till 750 E32 än till 525. Svårt att säga hur mycket, men försäkringen är nog ganska lika om din nuvarande 525 är importerad. 750 drar ca 0.5 liter mer bränsle varje mil, så det blir stor skillnad om man som jag kör mycket. Delar, service osv. kan säkert vara dubbelt så dyrt på 750 som på 525, så ganska stor skillnad blir det. 525 är ju mer än "vanlig" bil. 750 är ju en ganska extrem sak. Men är du beredd att lägga mycket pengar på bilen så köp en 750 direkt, den är helt underbar, man blir glad varje dag när man se den stå utanför fönstret eller i garaget! En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 |
|
|
Konstig att man inte byter denna tryckventil när man renoverar lådan då, min förra 750 hade en nyrenoverad låda som bara hade rullat 1500 mil när jag sålde den, och den växlade som sagt likadant. En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.