|
|
|
|---|---|
|
Var precis ute o körde lite helt normalt. O helt plötsligt stog temp mästaren på rött. Stannade o lät den svalna sen fyllde jag på vatten i systemet o börja pumpa som en dåre på slangarna för att lufta det. Men sen körde jag typ 1km o den var uppe på rött igen. Vad kan felet va. Termostat?? Vattenpump?? | |
|
De kan tex va termostaten, vattenpumpen eller remmen. Om de är remmen så börjar nog laddningslampan att lysa. De vanligaste är ju att de är termostaten...men vem vet, de kan ju vara nått annat oxå ju. Du kan ju testa termostaten om du vill. Gör bara så här: Ta lös termostaten, lägg den i en panna med vatten. Sätt den på spisplattan och vrid igång spisen. Om den "öppnar" sej när de börjar koka så funkar den ok, om inte så är den bara att byta mot en ny. De är ganska lätt att se om den öppnar sej. Håll bara ett öga på den när de börjar sjuda så ser du ju om den börjar röra på sej. let them burn! |
|
|
"100%" din vattenpump som havererat! ;-) Kostar 500-600:- på BMW. Kanske 1000:- totalt att få gjort på verkstad om du inte vill pilla själv mha mektipsen här på sidan. |
|
|
Har nu testat att ta bort termostaten o den va hel. Får väl testa att byta vattenpumpen |
|
|
Har luftat systemet idag men kokar fortfarande. Har märkt att jag inte har nån värme i cupen nu med. Ska testa byta vattenpump imorgon |
|
|
Kan oxå vara så att om den kokade just idag pga värmen så kan du ha igen satta vatten kanaler i kylet eller igensatta fänsar utanpå kylet. Prova en sväng inatt när det är mindre varmt... 100% vatten pump skall du ta med en nypa salt... Länk |
|
| de e vattenpumpen..99% chans..så var det för mig...trust me, som Arne skulle sagt ;) | |
|
Kolla säkringen till fläkten, vanligt fel på många/alla bilmärken. På min Audi 100 sitter den på fjäderbenet, inte helt lätt att veta/kolla!! Bonath |
|
|
Om motorn kokar och det inte blir värme inne i bilen så är som tidigare sagts väldigt väldigt troligt att det är fel på vattenpumpen. Om fläkten eller fläktkoppling pajjat så cirkulerar ju ändå vattnet så man får värme inne i coupen, oftast väldigt mycket värme;) |
|
svintoleffe |
Det är till 100% vattenpumpen, då något geni fick för sig att sätta ett plast hjul på pumpen, så när dte blir slitet så snurrar det bara eller står helt still. Leffe |
|
Bilen blev precis klar. Bytte vatten pumpen o den funkar prefect igen. Tack för alla hjälpande svar |
|
| exakt så där gjorde min också förut..andra dan jag hade den..fick hjärt attack..tänkte va fan äre för fel nu..så böt vi vatten pump..sen äre perfekt nu..:)..dom verkar vara en slit grej.. läckte lite från min i början..kunna vara vatten under o så..men de stod på kartongen att det kunna göra de i början..men nu är det helt perfekt..går som en klocka. | |
|
Min började också koka idag. Har lyst "Kuhlwasser prufen" i datorn ett tag men det har försvunnit vid påfyllning av vatten. Men nu började den koka som sagt. Kollade oljan, tyckte den luktade lite bensin. (vad kan det bero på?) Hittade en trasig säkring, "zusatz fuhren" eller något liknande stod det, vad betyder det? Har fyllt på vatten nu igen och startat den (några timmar sedan den kokade), inga missljud och fläkten snurrade på som den ska. |
|
|
halebop är det när du står still med bilen eller när du åker. Kan vara fläktkopplingen som är slut |
|
|
Skönt att det löste sig Crillco... Då va mitt tips 100%-igt ändån då :-)) Gjorde du det själv eller? |
|
| Japp det gjorde jag. | |
|
Då jag lyssnade efter missljud var när den stod stilla. Jag har inte kört den sedan den kokade. "Kuhlwasse prufen" i datorn har det stått när jag startat bilen men vid "check" av kontrollerna har det alltid stått "check ok". det är det som har förvirrat mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.