AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.166

tutan är sten död

Hej jag har skrivit om min tuta i ett tidigare inlägg men jag har inte fått ordning på den. Jag har tillbringat en hel dag i garaget idag men har inte blivit mycket klokare för det. Jag har testat tutan och den fungerar och även ledningen i från relät till hornet är ok. Jag undrar i fall någon vet hur det skall fungera i ratten och i fall jag vågar skruva ner ratten utan att få huvudet bort blåst utav airbagen.Jag har även testat med andra relän men det funkar inte heller. Jag börjar tröttna snart men skam den som ger sig :). Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Visa användare
104
kevin M_Roadster
Z3 M-Roadster-98
för att skruva i ratten , se till att -polen e bort kopplat i 20min sen kan du ta loss fronten på ratten ,se till o ta loss kabeln som sitter i ratten som e till Airbagen,
har du testat säkringarna??

hellre himmel över huvet än bilen över huvet
Ja säkringen är ok. Jag undrar ifall det verkligen skall vara 12volt i ratten det brukar väl jorda i ratten?
Visa användare
104
kevin M_Roadster
Z3 M-Roadster-98
det ska det göra

hellre himmel över huvet än bilen över huvet
Jorda eller 12volt
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej Det går en brun kabel tillsammans med kablarna till blinkersspaken den är till tutan.
Jag skulle tro att du kan mäta den utan att behöva ta av ratten.
Lars
Tack så mycket. Men skall den jorda heller ha 12v.
bj
56
björna
550 gt 10
545t 04
540iat 98
Hej! Jag har också fel på min tuta 540t 94 det jag har konstaterat är att när jag jordar rattstången en bit ned då fungerar tutan. Jag har haft bort ratten och kollat släpkontakterna och de är ok jag har också spänning på den bruna kabeln till släpkontakten. Jag har lagt ned projektet med att hitta felet då det verkar svårt. Ingen jag har haft kontakt med kan svara på vad felet är. När jag besiktade senast hadde jag en jordning mellan rattstången och chassit detta är en nödlösning och är inte bra om det trasslar.

oki tack så mycket. Jag får väl leta vidare.
bj
56
björna
550 gt 10
545t 04
540iat 98
hej igen.

jag tänkte höra med dig om du har fixat tutan och om du kan komma med lite tips om vad du har hittat för fel.

Gr
21
Granis
520d Touring -08
VW bubbla 1302 -72
Ford Sierra cosworth-88
Tjenare behöver också lite mer info om tutan min är också stendöd...
Vilket relä går till tutan? (Färg och var det sitter) Haynes boken är ju värdelös på detta.

/GRanis
Jag har varit i kontakt med Asplunds bil i Borås och dom sa att det antagligen var släpringen som sitter fast på ratten. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den kostade men jag tror att det var ca. 1500kr. Jag har inte lagat min men jag funderar på att köpa en begagnad ratt i stället. Tutans relä på min 530 var det vänstra relät närmast torpedväggen. Ni kan väl höra av er i fall ni får några andra tips. Hej hej
Ha
39
Hansson
540 Touring -97
520 -94
Min tuta var tvär död, men om jag lossade ratten lite så funkade den igen, men om jag drog åt den lite så var den tyst. På rattstången sitter en gummiskiva, typ som en hardyskiva fast mindre, drog en kabel från ena sidan till den andra så att rattstången blev ordentligt jordad så funkade det. Ni ser hur ni ska fästa kabeln när ni plockat bort lite plast. Har ingen som helst aning om varför inte tutan fungerade när ratten var dragen som den ska. Nu funkar den kanon.

///Hansson
sc
637
schumi
e30 318is -90
det är bara att ni tittar i era instruktionsböcker så ser ni vilka relän som går till vad. det står beskrivet där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.