|
|
|
|---|---|
|
Varför är det skillnad? Är det så svårt att göra det rätt? Man har ju åkt till månen.. | |
|
det finns markeringar på motorvägen som ser ut som T:n om jag inte minns helt fel så ska det vara 505 meter mellan dom..annvänd eller annvändes av polishelikoptern... räkna ut tiden mellan markeringarna ett par ggr i en viss fart och ta fram ett snitt så vet du...gör det ett par ggr för att det är inte så lätt att vara precis med uret precis på markeringen... när jag håller 120km/h på mätaren så är verklig fart 104 km/h... Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
menade 110 på mäteren är 104 i verklig fart :) Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
| Låna eller skaffa en GPS-mottagare och använd sedan den för att vrida hastighetsmätarnålen så den visar rätt. | |
|
Det är nog avsevärt svårare/dyrare att göra en hastighetsmätare som (alltid) visar rätt! Ett exempel: Säg att du kör med däcken så att mönsterdjupet minskar med 6-8 mm från nytt däcks mönsterdjup. För ett "normalhjul" visar då hastighetsmätaren 2-3% högre hastighet för det slitna däckert jämfört med när däcket var nytt! Skall hastighetsmätaren alltid visa rätt måste man nog mäta hastigheten direkt mot marken eller som i exemplet ovan mot någon satelit (GPS). Teoretiskt sett borde GPSmätningen bli mindre exakt (åtminstone i backar) eftersom den väl inte mäter höjdskillnaden. Per L Per L |
|
cane |
Har kollat en del mot min GPS, på min bil verkar mätaren visa runt minus 5km/h upp till 140, sen slår det över och blir +5 runt 200. Har inte varit läge att jämföra nuffror när det går över 200... ;) |
cane |
Per: Nja, den mäter faktiskt "höjd" med då en modern GPS har 12 kanaler och brukar få in 4-8 vid dagligt bruk. Alla sats ligger i olika vinklar = höjd kan trianguleras fram åxå. |
|
I bilar med originalmonterad GPS-navigation skulle det ju vara möjligt att åtminstone se till så att färddatorns uppmätta snittfart är korrekt. Är det någon som vet om BMW (eller någon annan tillverkare) har utnyttjat den möjligheten i sina system? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.