|
|
|
|---|---|
|
Självklart med högre soppatryck och lite småpill. Men hur mycket tål den då? Vad laddar den original? Hur många hk original? All fakta om den motorn vill jag ha. MVH Morgan. Länk | |
|
Vet ej exakt vad den tål men det är över 500 vad jag har hört. Orginal är det 252 hk och 380 nm. den finns både som 3,2 och 3,5 L. Är i princip en vanlig m30 som är komp sänkt men den har knacksensor och olje kylning till kolvarna. KKK 27 aggregat, natriumkylda avgass ventiler, IC (självklart). Det är nog allt jag vet. Rätta mig gärna om det är någe fel. Har själv tänkt att använda den bottendelen. |
|
|
Jag vill använda hela motorn och kompressor. =) Men först en omlack och diverse pill så bilen bli fin först. Sen märks det vad som händer. MVH Morgan. Länk |
|
|
Hej.Jag har hört att denna motor ska var den enda som har smidd vev,men vet ej hundra om det stämmer... Stefan... Race to the last drop! |
|
bmwracing |
Har inte alla m30 motorer smidd vev? det tror då jag... |
|
Vad har den för laddtryck original då??? MVH Morgan. Länk |
|
|
Skiljer det nåt i topplocken på 535 motorn och 745 motorn??? MVH Morgan. Länk |
|
|
745an har en annan topp. Stefan. Race to the last drop! |
|
| 0,6 läste jag i galleriet. | |
|
Man tackar och bockar för svaren. =) MVH Morgan. Länk |
|
|
Orginal spridarna orkar "bara" med soppa trill ca 400Hk har jag för mej... /Daniel |
|
|
Om jag skulle stoppa i en sån motor i min bil så skulle jag nog orka köra runt med 300hk ett litet tag med. =D MVH Morgan. Länk |
|
|
Orginalprylarna skall nog utan problem räcka till ca 400Hk, om man sedan skaffar riktigt sprut, spridare, kam och litte bättre turboaggregat så ligger nog den övre hållbara gränsen på ca 600-650 Hk. Jag laddar +1,5 Bar (mätaren tar slut där) och det verkar hålla bra......hittills. |
|
|
Jag tror att du har en mkt pigg 635csi. =) Jag är lite sugen att stoppa i en turbomaskin i M535:an. Men då med kompressor istället. Hur gör du med våra kära SBP??? MVH Morgan. Länk |
|
|
Första året så besiktade jag med standard 745 motor, enda kommentaren var när de såg turbon!! är den där standard? jag svarade självklart: ja på den där motorn så är den faktiskt det! I våras när bilen hade dubbla aggregat så tog jag bort kompressordelen och pluggade hålet som blev in i avgashuset. Vid ombesiktningen (co samt handbroms) så var bilen helt intakt med kompressorhusen saker på plats. Min egen teori är att de inte lägger så stor möda eftersom den är flyttgods importerad. En bekant till mig har nyligen besiktat sin kompressormatade 3.0 csi utan anmärkning. (ett tämligen extremt bygge dessutom). Johan |
|
mag |
Enligt vad jag läst här från vår kära besiktningsman så ska det räcka med att hänga av remen då får man bara ett påpekande, men behöver inte ombesiktiga. Med turbo så måste man dock plocka bort alltihop. Fast om allt ser snyggt och seriöst ut kan det ju funka ändå. |
mag |
Om man vill ha ca 400hk så behöver man alltså inte göra nått med motorn eller kring systemen ? Vilken motor är att föredra 3.5l eller 3.2l ? Är det lätt att få ihop elen till E28an ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.