AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.792

Kan automatlådan skadas?

Sida 2 av 2
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Sker inte "sliret" rent hydrauliskt? Lamellerna slirar väl bara något just vid växling..? Att det känns som om den går mjukare beror på att den startar på högre växel.. är ni säker på att det är 2an, och inte 3an som används som första växel? Har inte vinterläge på min bil då jag har adaptiv steptronic, men har provat andra bilar med det, och då var det 3an som var första växel. Dessutom känns ju växlingarna mindre om den växlar vid lägre varv, men skadar ju inte lådan alls, tvärtom. Tror inte att lamellerna påverkas negativt över huvudtaget av att köra lådan i vinterläge. Annars är det korrekt att en låda som växlar hårdare slits mindre, pga av att lamellerna smackar ihop fortare och slirare kortare tid.
Det jag kan tänka mig ta skada är väl mao convertern eller vad det brukar benämnas. Kanske att ATF oljan bör bytas oftare..
PETER.O
Det är som Johan_S skriver. Men convertern tar ej skada av
att slira,däremot så blir det högre oljetemp i lådan och det är
inte så bra.

Peter
Farsan har en tysk-importerad BMW 740IA-98. Jag hittar bara en snöflinga och den är till klimatorn. Var ska denna snöflinga ni pratar om sitta?

/erik
vid programväljaren på automatlådan mao knappen man trycker/skjuter på för att ändra växlingskaraktär på lådan med, brukar sitta brevid växelväljarspaken

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.